خط تولید ادکلن چگونه است؟

خط تولید ادکلن

معمولا افرادی که به آراستگی اهمیت می دهند می دانند که یکی از مهم ترین واجبات آراستگی استفاده از عطر و ادکلن می باشد. امروزه استفاده از عطر و ادکلن طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در واقع در سال های گذشته عطر یک محصول وارداتی به حساب می آمد. اما با توجه به درخواست بالای آن و سلیقه های متفاوتی که وجود داشت بسیاری از تولید کنندگان تصمیم به ساخت گرفته اند و خط تولید ادکلن در ایران راه اندازی شد. خوشبختانه امروز صنعت عطر سازی پیشرفته بسیار زیادی داشته است. اما هنوز هم بسیاری از مواد اولیه که برای تولید مورد نیاز است وارداتی می باشد. در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه ساختن ادکلن مطالبی ارائه دهیم با ما همراه باشید.

مراحل مختلف خط تولید ادکلن:

برای تولید یک ادکلن با کیفیت ۴ مرحله اصلی نیاز است که مراحل مختلف خط تولید ادکلن عبارت است از مرحله عصاره گیری، مرحله تعیین نوت های آغازین  میانی و همینطور انتهایی، مرحله ترکیب با تثبیت کننده ها و مرحله آخر که پروسه پیر سازی می باشد که هر یک از این مراحل به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

1-مرحله عصاره گیری چیست؟

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل خط تولید ادکلن عصاره گیری می باشد که نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. و با کمک دستگاه های تقطیر گیر که دقت بسیار بالا دارند انجام می‌ شود.

می‌‌توان گفت میزان خطای این دستگاه‌ ها نزدیک به صفر می باشد. زیرا در مرحله عصاره گیری نباید هیچ گونه آسیبی به بافت رایحه وارد شود و برای این کار از مواد گوناگون و مختلفی استفاده می شود که این مواد می‌ تواند حیوانی و گیاهی باشد.

از جمله مواد حیوانی می‌ توان به مشک آهو یا عنبر نهنگ اشاره کرد. و از مواد گیاهی که برای عصاره گیری مورد استفاده قرار می گیرند مانند گل رز، اسطوخودوس، گل یاس، زعفران و…. هستند. علاوه بر این ها امروزه ممکن است از موادی مانند چرم حیوانات نیز برای عصاره گیری استفاده شود که ادکلن ها با رایحه های تلخ یا ملس تولید خواهد شد.

این مطلب را هم ببینید
مواد اولیه عطر و ادکلن را چجوری بخرم ؟
خط تولید ادکلن اورجینال
مراحل تولید ادکلن

2-مرحله تعیین نوت های آغازین، میانی و انتهایی چیست؟

پس از این که مرحله عصاره گیری با موفقیت به پایان رسید و عصاره گیاهان یا مواد حیوانی مختلف به دست آمد. مرحله بعدی در خط تولید ادکلن تعیین نوت های آغازین، میانی و انتهایی می باشد، که در این مرحله با توجه به نوع بوی که مورد نظر سازندگان عطر می باشد رایحه های به دست آمده در مقدار های متفاوت با یکدیگر ترکیب می گردد، تا به رایحه مد نظر سازندگان عطر برسد.

البته این کار ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و رایحه های مختلفی با یکدیگر ترکیب شوند تا به نتیجه نهایی برسند.

3-مرحله ترکیب با تثبیت کننده ها چیست؟

یک مرحله دیگر در خط تولید ادکلن وجود دارد که مرحله ترکیب با تثبیت کننده ها می باشد. در این مرحله از تثبیت کننده ها با فراریت های پایین استفاده می ‌شود و با توجه به رایحه ای که به دست آمده است و همچنین چگالی مولکولی که در این رایحه وجود دارد، تثبیت کننده ایی با فراریت مناسب انتخاب شده و به آن اضافه می شود.

این کار باعث می شود ادکلن ماندگاری بالاتری پیدا کند. برای انجام این کار نیاز به بررسی های آزمایشگاهی بسیار حساسی می باشد تا تثبیت کننده بر روی رایحه ادکلن تاثیر نگذارد و رایحه آن تغییر نکند.

4-مرحله پیرسازی چیست؟

آخرین مرحله ای که در خط تولید ادکلن انجام می گردد مرحله پیر سازی می باشد. برای انجام این کار عطر به دست آمده را حدود یک سال در محلی خاص که تاریک و خنک می باشد نگهداری می کنند. البته محلی که برای پیرسازی در نظر گرفته می‌ شود باید کاملاً ثابت بوده و هیچگونه حرکتی در عطرها ایجاد نشود.

این مرحله در واقع برای آن است که روغن معطر به دست آمده با الکل اضافه شده به خوبی ترکیب شود و عطر با کیفیت‌‌تری که ماندگاری و دوام بیشتری دارد تولید گردد. پس از گذشت مدت زمان لازم برای پیرسازی عطر را برای تست از مکان مورد نظر خارج می ‌کنند و تست نهایی را بر روی آن انجام می دهند. در صورتی که ادکلن تولید شده توسط کارشناسان مورد تایید قرار بگیرد بسته بندی شده و وارد بازار می گردد.

این مطلب را هم ببینید
تولید انواع ادکلن اورجینال چگونه انجام می شود؟
مواد تولید ادکلن
مواد تشکیل دهنده ادکلن

مواد اصلی تشکیل دهنده ادکلن چیست؟

برای راه اندازی خط تولید ادکلن علاوه بر دستگاه های مورد نیاز به مواد اولیه ایی نیز برای تولید ادکلن نیاز می باشد که به چهار دسته کلی تقسیم می شوند.
به طور کلی می توان گفت مواد اصلی تشکیل دهنده ادکلن عبارت اند از:
حلال ها که همان اتیل الکل خالص به همراه آب می باشند:
میزان آبی که با اتیل الکل ترکیب می شود با توجه به میزان انحلال پذیری روغن مورد استفاده مشخص می گردد. و دلیل استفاده از حلال ها بخاطر فراریت بالای آن می باشد. این موضوع باعث می‌شود که رایحه به راحتی با آن ترکیب شود و پخش بوی مناسبی داشته باشد.

⦁ انواع روغن های معطر:

به طور کلی می توان گفت روغن های معطر نوعی اسانس به شمار می‌ روند که میزان تبخیر آن ها با رایحه های غیر روغنی متفاوت است.

⦁ تثبیت کننده ها:

در واقع برای تولید ادکلن از الکل نیز استفاده می شود اما ممکن است بوی الکل بر روی رایحه عطر تاثیر گذاشته و باعث خراب شدن آن شود. به همین دلیل از تثبیت کننده ها برای از بین بردن بوی الکل استفاده می گردد که این تثبیت کننده ها را می توان از صمغ درختان یا مواد مصنوعی تهیه کرد.

⦁ رایحه:

همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین مواد اصلی برای خط تولید ادکلن رایحه می باشد که آن را از مواد گیاهی یا حیوانی مختلف تولید می کنند.

استخراج رایحه در خط تولید ادکلن:

یکی دیگر از قسمت ‌های خط تولید ادکلن استخراج رایحه است این کار به دو صورت مختلف انجام می ‌شود که بعضی از کارخانه‌ ها با استفاده از جوشاندن و روش تقطیر رایحه مورد نیاز را استخراج می‌ کنند. و بعضی دیگر با کمک روغن های جاذب باعث استخراج رایحه مورد نیاز می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *