مراحل تولید محصولات آرایشی با کیفیت

مراحل تولید محصولات آرایشی

امروزه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی رشد بسیار زیادی داشته است و برندهای بسیار جدیدی وارد بازار شده است اما به طور کلی می توان گفت که برای تولید یک محصول آرایشی با کیفیت نیاز به چند مرحله مهم و اساسی می باشد که از جمله مهم ترین مراحل می توان به راه اندازی خط تولید، دریافت مجوزهای لازم برای تولید محصولات آرایشی، تهیه مواد اولیه لازم و تولید محصول نهایی اشاره کرد. در ادامه می خواهیم در مورد مراحل تولید محصولات آرایشی توضیحات مختصری را برای شما عزیزان ارائه دهیم برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

مراحل تولید محصولات آرایشی چیست؟ 

همان طور که گفته شد برای تولید یک محصول آرایشی نیاز به گذراندن چند مرحله اساسی وجود دارد که قبل از تولید باید حتماً خط تولید مجهز و به روزی آماده گردد. و مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت و وزارت غذا و دارو دریافت شود. در ادامه هر یک از مراحل تولید محصولات آرایشی به صورت جداگانه توضیح داده خواهد شد.

مراحل تولید محصولات آرایشی
تولید آرایشی

⦁ راه اندازی خط تولید محصولات آرایشی: 

یکی از اصلی ترین مراحل تولید محصولات آرایشی راه اندازی خط تولید می باشد. البته دقت داشته باشید که خط تولید مورد نظر باید قبل از راه‌ اندازی کامل ابتداد امتحان شده باشد و از کارایی بالای آن مطمئن باشید تا بتوانید با تولید محصولات عالی به سود خوبی برسید‌.

به شما پیشنهاد می کنیم زمانی که خط تولید محصولات آرایشی و بهداشتی شروع به کار کرد در ابتدا تولید محصولات را در سطح پایین انجام دهید و سعی کنید محصولات شما دارای قیمت های مناسبی باشد تا با دستیابی به خریداران واقعی بتوانید موفق تر عمل کنید.

⦁ دریافت مجوزهای لازم برای تولید محصولات آرایشی: 

یکی دیگر از مراحل تولید محصولات آرایشی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد دریافت مجوزهای لازم است. زیرا اگر یک محصول مجوز های لازم را نداشته باشد غیر قانونی شناخته می شود و اجازه پخش یا عرضه در بازار را نخواهد داشت.

لازم است بدانید تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله کارهایی می باشد که دریافت مجوز لازم برای این کار کمی سخت و دشوار است و دلیل آن نظارت های سختگیرانه‌ ای می باشد که وزارت بهداشت و وزارت غذا و دارو بر روی تولید این محصولات دارد.

این مطلب را هم ببینید
مواد اولیه کانسیلر چیست؟

از جمله مجوزهایی که برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مورد نیاز است عبارت است از:

⦁ پروانه تاسیس: 

در واقع می ‌توان گفت پروانه تاسیس به عنوان مجوزی است که پس از دریافت پروانه بهره‌ برداری صادر می شود. و شخصی که می‌ خواهد تولید محصولات آرایشی را انجام دهد باید برای دریافت این پروانه اقدام نماید و این پروانه توسط وزارت صنعت، معدن و تعاون صادر می گردد.

⦁ پروانه مسئول فنی: 

مسئول فنی را می توان شخصی دانست که در مراحل تولید محصولات آرایشی حضور دارد. و این مسئول فنی باید دارای حداقل مدرک کارشناسی باشد و در واقع کیفیت محصولات آرایشی را کنترل می‌ کند.

هر کارخانه ای که در آن تولید محصولات آرایشی انجام می‌ شود باید دارای یک مسئول فنی باشد که پروانه مسئول فنی توسط وزارت غذا و دارو صادر خواهد شد.

⦁ پروانه بهره برداری: 

یکی دیگر از مجوزهایی که جهت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی باید دریافت کنید پروانه بهره برداری می باشد و پروانه بهره ‌برداری تنها به افرادی که خط تولید محصولات آرایشی خود را راه‌اندازی کرده باشند تعلق خواهد گرفت.

⦁ پروانه ساخت: 

شخصی که می‌ خواهد تولید محصولات آرایشی را انجام دهد باید تمامی مراحل تولید محصولات آرایشی از جمله فرمول و روش ساخت را به وزارت غذا و دارو ارائه دهد. و پس از تایید این مراحل پروانه ساخت که آخرین مرحله برای مجوزها می‌ باشد صادر خواهد شد.

مراحل تولید محصولات آرایشی لاکچری
تولید محصول آرایشی

⦁ تهیه مواد اولیه برای مراحل تولید محصولات آرایشی: 

آرایش کردن از سال‌ های بسیار دور در بین مردم رواج داشته است و می‌ توان آن را به گذشته های دور متعلق دانست. زمانی که از مواد طبیعی مانند پودر پوست تخم مرغ، زاج سفید، تخم خشخاش، شیر، بادام و… ماسک های زیبایی را تهیه می کرده اند و برای زیبایی و سلامتی بر روی پوست  خود می گذاشتند.

این مطلب را هم ببینید
تولید کرم گریم چگونه صورت می‌گیرد ؟

اما امروزه با پیشرفت‌ های زیادی که در این زمینه انجام شده است مراحل تولید محصولات آرایشی تغییرات اساسی کرده است. و تولید محصولات آرایشی مختلف مانند رژلب، کرم پودرها، سایه ها یا هر محصول آرایشی دیگر به کمک مدرن ترین و جدیدترین روش های روز دنیا انجام می ‌شود.

در واقع می‌ توان گفت برای تولید این محصولات نیاز به مواد اولیه جهت تولید می باشد که از جمله اصلی ‌ترین مواد اولیه ای که در اکثر محصولات آرایشی استفاده می شود عبارت است از:
امولسیون ها، نگهدارنده ها، عصاره گیاهان، گلیسیرین، ویتامین ‌ها، اوره،  اسید ها، اسکالن، روغن  آب

⦁ تولید محصول نهایی: 

مراحل تولید محصولات آرایشی با استفاده از دستگاه‌ های مختلفی انجام می‌ صود که از جمله دستگاه های مورد استفاده برای تولید این محصولات می‌ توان به مخزن آب، مخزن روغن، مخزن اصلی مخلوط کن برقی و کیوم، دستگاه نیمه اتوماتیک پرکن و آب بندی و دستگاه تمام اتوماتیک پرکن و آبندی اشاره کرد.

برای تولید یک محصول آرایشی و بهداشتی ابتدا مواد اولیه در دستگاه ذخیره سازی که دارای جنس استیل می باشد قرار خواهند گرفت. و پس از آن مواد اولیه شروع به ترکیب شدن با حرارت بالا خواهند کرد.

در مرحله سوم محصول که کاملاً غلیظ شده است برای ویسکوزیته شدن به قسمت دیگری از دستگاه انتقال پیدا خواهد کرد. و در مرحله بعدی برای تولید محصولات آرایشی مواد وارد مخزن دیگری که دو جداره می‌ باشد و حرارتی است می شوند تا دوباره حرارت ببینند. و پس از آن مرحله مواد اولیه هموژنایزر خواهند شد.

در مرحله آخر مواد با استفاده از دستگاهی که دارای یک عدد پمپ می باشد به دستگاه دیگری به نام تیوپ پرکن انتقال پیدا می کند. و محصول آماده شده به پوکه هایی که از قبل آماده شده اند انتقال پیدا می‌ کند. و در نهایت بسته بندی به صورت کارتونی انجام می‌ گیرد و محصولات آرایشی آماده عرضه به بازار می‌ شوند. به طور کلی می‌ توان گفت مراحل تولید محصولات آرایشی با کیفیت به همین شکل انجام می‌ شود.

مراحل تولید محصولات آرایشی
مراحل تولید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *