مواد اولیه اسانس چیست‌؟

تولید مواد اولیه اسانس

مواد اولیه اسانس چگونه تولید می‌شود‍؟

در حال حاضر نه تنها مصرف مواد آرایشی و بهداشتی روز به روز افزایش پیدا می کند، بلکه تنوع و کارایی محصولات آرایشی و بهداشتی نیز افزایش یافته و شرکت ها و کارخانه ها و برندهای گوناگون به دنبال عرضه محصولات جدید چندکاره و یا با کارایی جدید می باشند. یکی دیگر از مواردی که بیش از گذشته در ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، اسانس ها هستند که باعث معطر شدن محصولات آرایشی و بهداشتی می گردند. مواد اولیه اسانس ها می تواند از مواد طبیعی و یا مواد شیمیایی به دست آمده باشد. عطر و رایحه موجود در محصولات آرایشی می تواند باعث خوشبو تر شدن بوی بدن انسان شده و رضایت مصرف کنندگان را افزایش دهد. اسانس ها با انواع رایحه ها موجود می باشند و می تواند محصولات آرایشی و بهداشتی را متمایز سازند. مواد اولیه اسانس های طبیعی می تواند از انواع گل ها و گیاهان مانند گل های رز یا لاوندر یا گیاه بابونه به دست آمده باشند و یا می تواند رایحه ماده ای همچون عسل باشد. همچنین از انواع ادویه ها و یا میوه ها نیز می توانند به عنوان مواد اولیه اسانس مورد استفاده قرار گیرند. مواد اولیه شیمیایی نیز معمولا ترکیباتی هستند که بر اساس فرمولاسیون های مختلف در لابراتوار ساخته می شوند تا یک رایحه جدید به وجود آورند. با وجود این دلایل است که امروزه بیشتر محصولات آرایشی تنها به هدف زیبا سازی پوست تولید نمی گردند بلکه مواد اولیه آن ها با هدف حفظ سلامت و تقویت پوست و ایجاد یک رایحه دلنشین بهبود می یابند.

مواد اولیه اسانس
تولید اسانس

مواد اولیه اسانس طبیعی

مصرف کنندگان  محصولات آرایشی و بهداشتی  استفاده از آن دسته محصولاتی که پایه طبیعی و ارگانیک دارن را ترجیح می دهند. محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعی برای سلامت بدن و پوست موثرتر بوده و ضرر کمتری دارد. این محصولات به طور معمول دارای رایحه های مواد طبیعی همچون گل ها و میوه ها و یا حتی چوب بوده که در واقع می توان گفت مواد اولیه اسانس استفاده شده در آن ها از مواد طبیعی استخراج شده است. ای مواد طبیعی غیر از رایحه خوش دارای خواص درمانی نیز بوده و باعث شادابی و زیبایی بیشتر پوست می گردد. محصولات آرایشی و بهداشتی که در ترکیباتشان از مواد طبیعی و ارگانیک بهره گرفته شده باشد معمولا دارای قیمت بیشتری نسبت مواد شیمیایی می باشند اما ویژگی ها و مزایای این مواد طبیعی از جمله توانایی شاداب سازی پوست و خواص درمانی آن ها باعث شده که طرفداران بسیار زیادی در سر تا سر جهان را به خود جذب نمایند. همچنین اسانس های طبیعی معمولا دارای رایحه های دلپذیرتر و ملایم تر نسبت به اسانس های ترکیبی می باشند. در مواد اولیه اسانس های محبوب مورد استفاده در محصولات آرایشی از روغن های گیاهی استفاده می گردد. اسانس های طبیعی که دارای بیشترین محبوبیت می باشند معمولا شامل رایحه گل هایی مانند رز، یاس و لاوند می باشند. همچنین اسانس هایی با رایحه گیاهانی همچون آلوئه ورا، بابونه، شی باتر و اکالیپتوس که علاوه بر بوی خوب دارای خاصیت درمانی و شاداب سازی پوست نیز می باشند، دارای طرفداران بسیار زیادی می باشند و روزانه بر محبوبیت این اسانس ها افزوده می شود. همچنین از دیگر مواد طبیعی که در تولید اسانس به کار می روند می توان به انواع میوه مانند سیب سبز، نارگیل، موز و توت فرنگی اشاره کرد که طیف استفاده بسیار گسترده ای را دارا می باشند.

این مطلب را هم ببینید
تولید انواع ادکلن اورجینال چگونه انجام می شود؟
مواد اولیه اسانس و عطر خوشبو
اسانس های گیاهی

ویژگی ها و موارد استفاده

مواد اولیه اسانس ها در طیف وسیعی از محصولات آرایشی و بهداشتی، از مایع های شست و شوی دست و صابون ها گرفته تا عطرهای گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرند. در شامپوها به عنوان یک محصول بهداشتی که به شکل روزانه مصرف می گردد از انواع اسانس های طبیعی و شیمیایی استفاده می گردد تا علاوه بر تقویت مو و افزایش درخشندگی آن ها بتواند رایحه ای خوش به موها ببخشد. در مواد شوینده دیگر مانند صابون ها، نرم کننده ها و مایع های شست و شوی لباس و مواد شوینده دیگر نیز از انواع اسانس استفاده می شود. در این نوع شوینده ها معمولا مواد اولیه اسانس ها ترکیبی و از نوع شیمیایی می باشد. اما صابون ها و مایع های دست دارای انواع رایحه ها از عطر گل ها گرفته تا میوه هایی چون موز و توت فرنگی هستند که دارای محبوبیت زیادی می باشند. همچنین امروزه تقریبا تمام کرم های دست و صورت و بدن و لوسیون ها دارای اسانس های گوناگونی می باشند تا علاوه بر مرطوب سازی و جلوگیری از خشک شدن پوست، عطر خوبی نیز به بدن ببخشند. ماند گیاه آلوئه ورا که علاوه بر خاصیت آبرسانی به پوست دارای یک رایحه ملایم نیز می باشد و یا گیاه درخت چای که یک محافظ پوست در برابر عفونت ها نیز می باشد. از اسانس ها در تولید دیگر محصولات آرایشی همچون رژ لب ها، کرم پودرها و سایه ها نیز استفاده می شود. اما واضح است که بیشترین استفاده از اسانس ها در عطرها و ادکلن ها، اسپری های خوشبوکننده بدن و بادی اسپلش ها می باشد زیرا که ویژگی اصلی این محصولات ایجاد رایحه خوش می باشد. مواد اولیه اسانس های موجود در این گونه محصولات هم به صورت طبیعی و هم به صورت شیمیایی می باشد. به طور معمول بادی اسپلش ها به دلیل آن که به صورت مستقیم بر روی پوست اسپری می شوند و رایحه های ملایم تری دارند، در تولیدشان از اسانس های طبیعی بیشتر استفاده می گردد. اما در اسپری های خوشبوکننده که بر روی لباس اسپری می شوند و دارای تنوع رایحه بسیار گوناگونی می باشند اغلب از ترکیب مواد شیمیایی به اسانس و رایحه مورد نظر دست می یابند.

این مطلب را هم ببینید
واردات مواد اولیه بادی اسپلش در انواع رایحه
اسانس های اورجینال در انواع بو
اسانس اورجینال

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که شرکت های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی برای کاهش هزینه های تولید خود به جای استفاده از مواد اولیه اسانس های طبیعی از اسانس ها و روغن های مصنوعی استفاده نمایند که در این صورت قیمت نهایی محصول نیز کاهش می یابد. این روغن ها مزایا و ویژگی های روغن های طبیعی را ندارند و ممکن است موجب ایجاد حساسیت و خشکی در پوست شوند. از طرف دیگر مواد اولیه اسانس طبیعی همچون گل رز می تواند خواصی همچون کاهش استرس نیز داشته باشد و به همین علت در محصولات دیگری همچون شمع های آرامش بخش نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اسنانس گیاهی با بوی متفاوت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *