مواد اولیه کرم دست و صورت چیست؟

مواد اولیه کرم دست و صورت ارگانیک

کرم دست و صورت از وسایل آرایشی می باشد که به عنوان یک محصول فوق العاده برای محافظت و مراقبت از پوست دست و صورت به شمار می ‌رود.  این محصول از لوازم آرایشی است که معمولاً به صورت روزانه استفاده می‌ شود و حتی ممکن است بعضی از افراد چند مرتبه در یک روز از آن استفاده کنند. مواد اولیه کرم دست و صورت به گونه ای است که باعث ایجاد نرمی و لطافت در پوست شده و همچنین از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می‌ کند. یکی دیگر از خصوصیات این کرم ها آن است که از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث ترمیم زخم های پوستی می شود. در ادامه می خواهیم در مورد ترکیبات کرم دست و صورت مطالبی را ارائه دهیم با ما همراه باشید.

ترکیبات و مواد اولیه کرم دست و صورت چیست؟ 

در واقع می توان کرم ها را یک محصول آرایشی که دارای فرمولاسیون امولسیونی است و به صورت نیمه جامد تولید می شود دانست. این محصول دارای دو فاز داخلی و خارجی امتزاج ناپذیر می‌ باشد که دارای سیستم آب و روغن هستند.

زمانی که فاز آب در فاز روغنی پخش شود این محصول دارای چربی بیشتر بوده و باعث نرم کنندگی سطح پوست می شود. و زمانی که فاز روغنی داخل فاز آبی پخش شود محصولات از چربی کمتری برخوردار خواهند بود و خیلی سریع تر از روی پوست پاک می شوند که شامل مرطوب کننده ها می باشند.

ترکیبات و مواد اولیه کرم دست و صورت عبارت است از: 

فاز روغن: 

فاز روغن که برای تولید یک کرم دست و صورت استفاده می شود شامل مواد مختلفی مانند الکل های چرب، اسیدهای چرب، روغن های گیاهی، روغن های معدنی، موم ها، روغن های حیوانی و… می باشد.

فاز آب: 

فاز آب در واقع موادی مانند مرطوب کننده ها، تنظیم کننده های مناسب برای ph پوست و… می باشند.

مواد اولیه کرم دست و صورت خاص
کرم ارگانیک

امولسیفایر: 

به طور کلی ترکیباتی همچون پلی اتیلن ها، گلیسیرین، منو استئارات، پلی سورباتها، سوربیتانها و… هستند.

افزودنی ها: 

یکی دیگر از مواد اولیه کرم دست و صورت که معمولاً در تمامی محصولات آرایشی استفاده می‌ شود افزودنی ها هستند، که شامل رنگ های مجاز برای ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی، عصاره های گیاهان، ویتامین های لازم برای ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی، نگهدارنده ها، تغلیظ کننده ها و … هستند.

این مطلب را هم ببینید
تولید رژلب جامد

در واقع افزودنی ها که به عنوان مواد اولیه کرم دست و صورت استفاده می شوند به چند گروه مختلف تقسیم بندی شده اند که هر یک از گروه ها عبارت است از:

رنگ ها: 

رنگ هایی که برای تولید کرم دست و صورت استفاده می‌ شوند معمولاً به دو گروه Dey و همچنین Pigment تقسیم بندی می‌ گردند، که در واقع می‌ توان گفت گروه Dey رنگ هایی هستند که قابلیت حل شدن در آب یا روغن را دارند. و گروه Pigment از رنگ های نامحلول هستند و این گروه قابلیت دیسپرس شدن در فاز روغن یا آب را دارا هستند.

عصاره ها: 

عصاره ها در واقع از مواد اولیه کرم دست و صورت هستند که می ‌توانند کارایی های متفاوتی برای این محصول داشته باشند. و به همین دلیل با توجه به کارایی هایی که هر یک از این عصاره ها دارند محصول متفاوتی تولید می‌ شود. مثلاً بعضی از عصاره ها قابلیت التیام دهندگی به پوست را دارند یا بعضی دیگر قابلیت روشن کنندگی و همچنین تقویت کنندگی پوست را دارا می باشند.

ویتامین ها: 

ویتامین ها نیز یکی دیگر از موادی هستند که باعث بالا بردن کارایی کرم های دست و صورت می‌ شوند. این ویتامین ها معمولاً برای نرم کنندگی، مرطوب کنندگی، محافظت پوست و… به محصول اضافه می‌ شوند.

نگهدارنده ها: 

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواد اولیه کرم دست و صورت نگهدارنده ها می باشند. که در واقع از این مواد برای جلوگیری از رشد میکروب ها یا باکتری‌ها در یک محصول آرایشی استفاده می‌ شوند. و به همین دلیل دارای اهمیت بسیار بالایی می باشند.

می ‌توان گفت که این محصولات دارای میکروارگانیسم هایی هستند که معمولاً شامل استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی، سودوموناس آئروژینوزا و… هستند که این مواد باعث ایجاد خرابی و فساد در محصول آرایشی و بهداشتی می گردند. و علاوه بر آن باعث ایجاد آسیب‌ های شدیدی در پوست شخص گردد. به همین دلیل در امولسیون ها از نگهدارنده ها استفاده می شود تا از بروز آلودگی های میکروبی خطرناک در محصول جلوگیری گردد.

این مطلب را هم ببینید
پوکه محصولات آرایشی لاکچری و انواع آن

یکی دیگر از نکاتی که برای اضافه کردن نگهدارنده ها به یک محصول باید رعایت شود نوع محصول تولید شده می باشد. همچنین موادی که با کمک آب امولسیون شده اند به عنوان حساس ترین محصولات نسبت به آلودگی‌ های میکروبی شناخته شده‌ اند. به همین دلیل از موادی مانند الکل به عنوان ماده ضد میکروبی در تولید امولسیون ها استفاده می شود این کار باعث می گردد میزان نگهدارنده که در انتهای تولید محصول اضافه می‌ شود کاهش پیدا کند.

تغلیظ کننده ها در مواد اولیه کرم دست و صورت : 

در ترکیبات و مواد اولیه کرم دست و صورت نیاز به موادی است که باعث بالا بردن ویسکوزیته در آن می گردد که تغلیظ کننده ها بهترین گزینه برای این کار می باشند.

مواد اولیه کرم دست و صورت 
کرم دست

فیلتر ضد آفتاب شیمیایی فیزیکی: 

به طور کلی می‌ توان گفت تابش های فرابنفش نور خورشید که برای پوست خطرناک هستند به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که شامل UVA, UVB, UVC می باشند.

امواج UVC امواجی هستند که خوشبختانه قبل از رسیدن به کره زمین توسط لایه اوزون جذب می‌ شوند و مشکلی برای پوست به وجود نمی آورد اما اگر لایه اوزون از بین برود خطرات بسیاری برای ما خواهد داشت.

همچنین امواج UVB نیز از امواج بسیار مضر خورشید هستند که معمولاً باعث ایجاد آفتاب سوختگی در پوسته افراد می گردد. علاوه بر آن امواج UVA نیز بر روی پوست اثر گذاشته و باعث ایجاد میری در پوست می گردد.

به همین دلیل در مواد اولیه کرم دست و صورت معمولاً از دو ماده ضد آفتاب گوناگون استفاده می ‌شود که می‌ توان گفت این ضدآفتاب ها شیمیایی یا فیزیکی می باشند. ضد آفتاب های شیمیایی موادی هستند که با اضافه شدن به یک محصول برای جذب نیاز به واکنش های شیمیایی دارند و این ضد آفتاب ها در واقع موادی هستند طول جذب بالایی دارند.

اما ضدآفتاب های فیزیکی طول موج ها را جذب نمی‌ کنند و با پراکنده کردن یا بازتاب این امواج باعث می‌ شوند تا نفوذ این امواج خطرناک به پوست به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *