پوکه عطر و ادکلن چگونه تولید می‌شود؟

پوکه عطر و ادکلن

پوکه عطر و ادکلن چیست؟

برخی معتقدند که خواستگاه تولید عطر به شیوه امروزی کشورهای شرقی و اسلامی می باشند. دانشمندان ایرانی و مسلمان برای اولین بار با استفاده از تقطیر بخار توانستند عطر تولید نمایند و سپس غرب با استفاده از روش تقطیر و مواد اولیه جدیدی که دانشمندان غربی موفق به کشف آن شده بودند، توانست صنعت عطر سازی خود را توسعه دهد. کشور ایران هم اکنون نیز به عنوان تولیدکننده عطر شناخته می شود و انواع پوکه عطر و ادکلن به طور معمول از کشورهای دیگر به کشور وارد می گردد. البته تولیدکننده هایی نیز به ساخت پوکه عطر و ادکلن می پردازند. در گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی انواع ادویه ها و گیاهان معطر بیشتر در کشورهایی شرقی یافت می شد و توسط بازرگانان به اروپا و سایر کشورها ارسال می شد. از این ادویه ها و گیاهان معطر به عنوان مواد اولیه عطرها استفاده می شده است. از میان می توان به گل یاسمن که بومی آسیای جنوبی و جنوب شرقی است و انواع مرکبات آسیایی اشاره کرد. به همین دلیل به طور معمول شرکت وارد کننده مواد آرایشی ایرانی برای وارد کردن مواد معطر عطرها از طریق کشورهای آسیایی اقدام می کند. البته دلیل دیگری که وجود دارد این است که به دلیل تحریم ها واردات از کشورهایی اروپایی به آسانی امکان پذیر نیست و معمولا هزینه های بیشتری نیز دارد که باعث بالا رفتن قیمت نهایی محصول می گردد. واردات ظروف آرایش و بهداشتی و پوکه عطر و ادکلن نیز بیشتر از کشورهای آسیایی مانند چین و هند و ترکیه و امارات صورت می پذیرد. البته در ایران نیز شرکت های تولید کننده زیادی اقدام به تولید این ظروف با کیفیتی مطابق استانداردها و مشابه با رقبای خارجی خود می نمایند.

ظروف عطر و ادکلن لاکچری
انواع پوکه عطر و ادکلن

تاریخچه پوکه اسانس و ادکلن

در واقع مورخان معتقدند اولین عطرهای حاوی الکل در قرن سیزدهم از خاورمیانه به اروپا رسیدند. در اروپا اولین عطر تولید شده به شیوه مدرن در مجارستان و در سال 1370 به دستور ملکه آن کشور می باشد که با استفاده از روغن های معطری که در یک محلول الکلی مخلوط شده بودند تولید شده بود. پس از آن کشور فرانسه نیز به تولید عطر به این شیوه روی آورد و به سرعت توانست به مرکز تولید عطر در اروپا و حتی در جهان تبدیل شود. کشور فرانسه همچنین با کاشت و پرورش گیاهان معطر توانسته است به یکی از کشورهای تولید کننده مواد اولیه عطر و ادکلن در دنیا نیز بدل گردد. این مواد اولیه دارای کیفیت بسیار بالایی می باشند و معمولا عطرهای فرانسوی دارای ماندگاری زیاد و تنوع رایحه بسیاری می باشند. از این رو طبیعی است که قیمت مواد اولیه عطر و همچنین خود عطرهای فرانسوی بسیار زیاد می باشد. به منظور جذابیت بخشیدن به عطرها و ادکلن ها و برای جذب بیشتر مشتریان معمولا انواع پوکه عطر و ادکلن را در شکل های خاص و شکیل و با کیفیت تولید می نمایند. اغلب این ظروف از جنس شیشه می باشند.

این مطلب را هم ببینید
تولید انواع ادکلن اورجینال چگونه انجام می شود؟
پوکه های انواع اسانس و ادکلن
پوکه خاص و لاکچری

مقررات تولید پوکه عطر و ادکلن

اتحادیه اروپا مقررات و دستورالعمل هایی برای تولید ظروف و پوکه های محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله برای ظروف عطر و ادکلن تدوین کرده است. همچنین این اتحادیه بر بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی نظارت می نماید اما ترکیبات و مواد اولیه این ظروف را آزمایش نمی کند. این سازمان آزمایش های ایمنی را بر عهده خود شرکت های تولید کننده قرار می دهد. اتحادیه اروپا در صورت آن که متوجه تخطی از قوانین و استانداردها شود، به آن تولیدکنندگان اخطاریه می فرستد. حساسیت این سازمان در رابطه با مواردی است که کالاها برای انسان خطرات ایمنی ایجاد نمایند. به همین دلیل مواد اولیه شیمیایی و رنگی مورد استفاده در داخل ظروف و پوکه عطر و ادکلن باید توسط تولیدکننده ذکر گردد.
بر اساس مقررات وضع شده در اتحادیه اروپا تولیدکنندگان ظروف آرایشی و بهداشتی موظف می باشند مطابق با استاندارد شماره و کد مخصوصی را بر روی محصولات خود درج نمایند. همچنین تولیدکنندگان می بایست قبل از عرضه محصولات خود به بازار گزارش ایمنی آن ها را منتشر کرده و به اتحادیه اروپا ارسال نماید. همچنین این تولیدکنندگان می بایست اثرات نامطلوب و جدی آن ها را نیز می بایست لیست نمایند. اتحادیه اروپا تعریفی برای مواد تشکیل دهنده محصولات ارائه کرده است که بر حسب آن مواد تشکیل دهنده شامل هرگونه مواد خام یا فنی می باشد که در فرایند تولید محصول به کار گرفته می شود و در نهایت نیز به محصول نهایی می رسد. همچنین در صورتی که محصول دارای مدت دوام مشخصی باشد باید تاریخ تولید و تاریخ انقضای آن حتما بر روی محصول درج گردد. همچنین باید بهترین مدت زمان مصرف محصول نیز ذکر شود.

این مطلب را هم ببینید
واردات اسانس عطر و ادکلن بدون واسطه
پوکه های وارداتی عطر و ادکلن
ظروف شیشه‌ای ادکلن

اطلاعات تکمیلی

همچنین استانداردی تحت عنوان ایزو یا ISO وجود دارد که مشخصات بسته بندی و برچسب گذاری تمام محصولا آرایشی و بهداشتی را تحت عنوان ISO 22715 ارائه می کند. این مشخصات معمولا بدون پرداخت هزینه و به صورت رایگان منتشر می گردد. این مقررات ملی مشخص می کند که چه محصولاتی به عنوان محصولات آرایشی و بهداشتی شناخته می شوند. این مقررا به طور معمول توسط بیشتر کشورهای جهان پذیرفته شده می باشند. بسیاری از قوانین و مقررات آرایشی نیز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا وضع می گردد. در این سازمان ها تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی یا محصولات وابسته به آن ها مانند ظروف آرایشی با عنوان فر مسئول شناخته می شوند. بیشترین هدف این سازمان شناسایی مواد خطر آفرین شامل انواع رنگ ها و یا نانو موادها و اثرات مخرب آنها بر روی سلامتی انسان می باشد.مهم ترین نکته ای که در مورد برچسب های ایمنی ظروف آرایشی و بهداشتی و انواع پوکه عطر و ادکلن وجود دارد آن است که به صورت صحیحی دستورالعمل های استفاده و موارد خطر آفرین را بر روی آن ذکر نماید. تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی آمریکایی موظف می باشند تا از قوانین وضع شده توسط سازمان غذا و داروی این کشور پیروی نمایند. این سازمان به صورت دائمی به انجام نظارت های دوره ای می پردازد. مواد تشکیل دهنده ظروف و بسته بندی های محصولات آرایشی و بهداشتی باید بر روی برچسبی بر روی این محصولات ذکر گردد. برخی از کشورها دارای قوانین سختگیرانه تری نسبت به تولید محصولات وابسته به حوزه زیبایی می باشند.

پوکه سلطنتی ادکلن
پوکه های لاکچری عطر و ادکلن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *