توليد ادکلن چگونه صورت مي گيرد؟

تولید ادکلن با شیشه جذاب

توليد ادکلن چگونه صورت مي گيرد؟

تولید ادکلن یکی از  لاکچری ترین کسب و کار هااست ، عطرها يا ادکلن ها مخلوطی از مواد خوشبو هستند که معمولا به صورت مایع توليد مي گردند و برای خوشبو کردن بدن انسان  وحیوانات، غذا  يا اشیا مورد استفاده قرار مي گيرند. براي توليد آن از روغن های معطر یا ترکیبات معطر ديگر، فیکساتورها و حلال ها استفاده مي گردد. ادکلن در واقع حاوي غلظت بسیار کمی روغن معطر، در حدود 2 تا 4 ، مي باشد که همراه با الکل به عنوان حلال مي باشد و نسبت به عطرها داراي دوام كمتري مي باشد. توليدات ادکلن ها و عطرها امروزه تبديل به يکي از مهم ترين و جذاب ترين صنايع در جهان تبديل گشته است و سالانه مبالغ هنگفتي  تبليغات براي فروش آن و سپس خريد آن توسط مشتريان و علاقه مندان به رايحه هاي خوش مبادله مي گردد. در متون و كتيبه هاي باستاني و کاوش هاي باستان شناسي نيز نشانه هايي مبني بر توليد و عطرها به منظور خوشبو سازي مشاهده شده است.

تولید ادکلن در آزمایشگاه
تولید ادکلن در آزمایشگاه

تاريخچه توليد اسانس

ادکلن و عطر به صورت مدرن در اواخر قرن نوزدهم ميلادي با ترکيب مواد معطري همچون وانیلین یا کومارین آغاز گرديد. تا پيش از اين توليد عطر به معناي رايحه گيري از مواد معطر طبيعي بود اما پس از شروع توليد ادکلن به شيوه مدرن، از مواد غير طبيعي و تركيب آن ها با هم، توانستند رايحه هاي خوش با ماندگاري بالاتري را توليد نمايند.
توليد آن براي اولين بار در سال 1709 و توسط جیووانی ماریا فارینا سازنده ایتالیایی عطر از اسانس مرکبات ساخته و به بازار عرضه شد. در سال 1708، فارینا هنگامي که در حال کار براي توليد اين ادکلن بود، به برادرش ژان باپتیست نامه اي نوشت و گفت که عطری پیدا کرده است که یادآور صبح بهار ایتالیایی است، مانند گل نرگس کوهی و شکوفه های پرتقال پس از باران.
امروزه بيشتر براي توليد ادکلن هاي مدرن و عطرها، و به جای ساخت یک عطر از پايه، بسیاری از عطرها و ادکلن های مدرن با استفاده از پایه های معطر موجود ساخته می شوند. هر پایه ادکلن اساساً یک عطر مدولار است که با روغن های اساسی و مواد شیمیایی معطر مخلوط شده و با یک مفهوم ساده مانند چمن تازه خرد شده یا سیب ترش آبدار شناخته ميشود.

این مطلب را هم ببینید
تولید کننده عطر جیبی لاکچری
تولید ادکلن و تاریخچه آن
تاریخچه تولید ادکلن

مراحل توليد ادکلن

بخش مهمی از بسیاری از صنایع مانند توليد کالاهای لوکس، صنایع خدمات غذایی تا تولید کنندگان مواد شیمیایی خانگی را در برگرفته است. هدف از توليد و استفاده از رایحه هاي گوناگون در این صنایع آن مي باشد که از طریق حس بویایی مشتریان را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را به خرید عطر و ادکلن و یا محصولات معطر مشتاق کنند. از اين رو علاقه چشمگیری به تولید و فرمولاسیون هاي معطر  وجود دارد که از نظر زیبایی شناسی برای مردم جالب توجه باشد.
براي توليد یک ادکلن خوب به يک پايه الکل که معمولا اتانول 70 درصد تا 90 درصد مي باشد، نياز است. همچنين در کنار الکل مخلوطي از روغن هاي معطر نيز براي توليد ادکلن به کار مي رود. اين روغن ها مي توانند شامل روغن هاي ليمو، پرتقال، ترنج، کلمنتاین، آهک و مانند آن باشد و يا مي تواند روغن هاي معطر ساخته شده در فرايند عطرسازي باشد.
وظیفه تركيب يا به عبارتي آهنگ سازی رايحه براي توليد اسانس به عهده یک متخصص در زمینه ترکیبات عطر مي باشد که در صنعت عطر سازی به عنوان عطر ساز شناخته می شود. فرايند توليد ادکلن يا عطر معمولاً با درخواستي از جانب کارفرمای عطرساز و یا مشتری خارجی آغاز می گردد. سپس عطرساز يا توليد کننده ادکلن با انجام فرآیند مخلوط کردن چندین ترکيب و رايحه هاي گوناگون، به محصول مورد نظر دست مي يابد و  مي تواند فرمولاسیون نهايي را به مشتری بفروشد که البته غالبا با مقداري تغيير همراه مي باشد. به طور کلي نمي توان از تکنیک صحیح و واحدی برای فرمولاسیون تولید عطرها و ادکلن نام برد ، اما دستورالعمل های کلی در مورد چگونگی ساخت عطر به شکل مفهومي موجود مي باشد. اگرچه بسیاری از مواد تشکیل دهنده رايحه عطر نهايي را نمی دهند، اما بسیاری از عطرها مي توانند شامل رنگ دهنده ها و آنتی اکسیدان ها برای بهبود قابلیت فروش و ماندگاری عطر باشند.

تولید ادکلن با اسانس های طبیعی
اسانس های گیاهی و طبیعی

توليدات ادکلن يا عطر سازي داراي يک چارچوب اساسي مي باشد. روغن های معطر به طور معمول از ده ها تا صدها ماده تشکیل دهنده ساخته می شوند و این مواد معمولا هر يک در یک عطر نقش خاصی را ایفا می کنند. این مواد را می توان تقریباً در چهار گروه دسته بندی کرد. اولين گروه رایحه های اولیه مي باشند که مانند قلب براي عطر عمل مي کنند. اين مواد از یک یا چند ماده اصلی برای ایجاد یک مفهوم خاص مانند گل رز تشکیل می شوند. غير از اين می توان از چند ماده تشکیل دهنده با هم استفاده کرد و یک رایحه اولیه انتزاعی ایجاد کرد که شباهتی به ماده طبیعی ندارد. به عنوان مثال ، رایحه های گل یاس و گل رز معمولاً مخلوط رایحه های انتزاعی گل هستند. و يا طعم دهنده کولا نمونه خوبی از رایحه اولیه انتزاعی مي باشد.
دومين گروه در توليد ادکلن اصلاح كننده ها هستند که این مواد رایحه اولیه را تغییر می دهند تا به عطر يک کاراکتر يا شخصيتي دلخواه و مورد نظر کارشناسان را ببخشند. به عنوان مثال، استرهای میوه ممكن است با رايحه يک گل به عنوان رايحه اولیه ترکیب شوند تا رايحه گل میوه ای ایجاد شود. در توليدات ادکلن و رايحه هاي آن برای ایجاد یک گل تازه تر می توان رایحه های کالون و مرکبات را اضافه کرد.
دسته سوم مواد براي توليد آن مخلوط کن ها هستند. مخلوط کن ها گروه بزرگی از مواد منتقل شونده هستند که لايه هاي اصلي رايحه عطر را ملايم تر مي کنند. از انواع اين ترکیبات مي توان به ترکیبی شامل لینالول و هیدروکسی سیترونلال اشاره کرد. و دسته چهارم مواد فیکس کننده مي باشند که برای تقویت رایحه اولیه مورد استفاده قرار مي گيرند. بسیاری از رزین ها ، رایحه های چوب و پایه های عنبر به عنوان ماده ثابت کننده استفاده می شوند.
رایحه های اصلی، میانی و پایه  در یک عطر ممکن است دارای بوها و مواد تشکيل دهنده جداگانه اي باشند.  براي توليد یک ادکلن روغن های معطر با الکل اتیل و آب مخلوط می شوند، چندین هفته در مخازن مخازن مخصوصي نگهداري مي شوند و توسط تجهیزات خاصي فیلتر می شوند تا به اين ترتیب مواد معطر موجود در مخلوط تثبیت گردند و رسوبات و ذرات مخلوط پيش از پر شدن بطري هاي محصول از محلول خارج گردند.

این مطلب را هم ببینید
مواد اولیه اسانس چیست‌؟
تولید ادکلن با رایحه های عالی
ما ادکلن را در رایحه های گوناگون تولید می کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *