ظروف آرایشی و بهداشتی چیست؟

محصولات آرایشی و پوکه آن ها

ظروف آرایشی و بهداشتی چیست؟

تمام محصولات آرایشی و بهداشتی که ما به صورت دائم و روزمره از آنها استفاده می کنیم، به ظرفی برای نگهداری نیاز دارند. از این رو ظروف آرایشی و بهداشتی به منظور نگهداری از محصولات آرایشی و بهداشتی همچون کرم ها و عطرها و حتی رژ لب ها و خط چشم ها تولید می گردند. ظروف آرایشی و بهداشتی در واقع به عنوان بسته بندی اولیه این محصولات شناخته می شوند. بسته بندی ثانویه محصولات آرایشی و بهداشتی بیشتر به منظور حفاظت از ظروف آرایشی و بهداشتی و درج مشخصات محصول و برند آن، مانند جعبه های عطر و کرم و لوازم آرایشی، می باشد. بسته بندی بندی محصولات آرایشی و بهداشتی دارای استانداردهای بین المللی می باشد که توسط سازمان بین المللی استاندارد و یا بر اساس مقررات ملی و منطقه ای مانند اتحادیه اروپا یا سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا تنظیم شده است. بازاریابان و همچنین تولیدکنندگانآرایشی می بایست از این مقررات پیروی کنند تا بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه نمایند. گاهی ظروف آرایشی و بهداشتی خود دارای طراحی منحصر به فردی می باشند که می توان از آن ها، پس از اتمام مواد داخل آن برای نگهداری از مواد دیگری نیز استفاده کرد و در واقع چند کاره می باشند.

ظروف آرایشی و بهداشتی
ظروف آرایشی لاکچری

تاریخچه ساخت ظروف آرایشی و بهداشتی

بنابر اسناد تاریخی گوناگون، نظیر اشیا و مصنوعات به جا مانده و یا روایات گوناگون در ادبیات و فرهنگ ها، استفاده از ظروف آرایشی و بهداشتی قدمتی بسیار طولانی دارد. این ظروف غالبا با طراحی ها و نقوش خاص به منظور نگهداری و استفاده ار مواد آرایشی و بهداشتی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گرفتند. در جست و جوهای باستان شناسی در مصر، آثار و بقایای ظروفی پیدا شده است که به ظاهر ظروف و لوله های حاوی سرمه و همچنین قاشقک هایی برای استفاده از سرمه بوده اند. بومی های قاره آمریکا نیز برای نگهداری از مواد آرایشی خود از سبدهای کوچکی که معمولا از برگ های سوزنی درخت کاج بافته میشد استفاده می کردند.
ساخت ظروف آرایشی و بهداشتی در مصر باستان دارای تاریخچه می باشد. در ابتدا این ظروف از استخوان یا عاج حیوانات ساخته می شد. همچنین از سنگ و سفال نیز ظروفی برای نگهداری از محصولاتی آرایشی ساخته میشده است. نقش ها و نقاشی های این ظروف معمولا به شکل نمادهای فراعنه مصر، اردک، گل نیلوفر و غیره بوده است. برخی از این ظروف در هنگام مرگ فراعنه در محل دفن آن ها قرار می گرفتند. استفاده از سرمه چشم و برخی مواد دیگر در آرایش صورت فراعنه مصر مرسوم بوده است.

این مطلب را هم ببینید
برند آرایشی را چرا باید داخل ایران تولید کرد؟
محصولات آرایشی و پوکه های لاکچری آن ها
پوکه های خاص محصولات آرایشی بهداشتی

انواع بسته بندی محصولات 

بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی به دو شکل اولیه و ثانویه صورت می پذیرد. بسته بندی اولیه یا همان ظروف آرایشی و بهداشتی، محل نگهداری این محصولات می باشند و در تماس مستقیم با آن ها قرار دارند. اما بسته بندی ثانویه، بسته بندی بیرونی این ظروف است. تفاوت مهمی که بین ظروف و بسته بندی بیرونی آن ها وجود دارد آن است که اطلاعات مهم محصولات که باعث روشن شدن وضعیت ایمنی آن ها می باشد باید روی بسته بندی اصلی یا همان ظروف درج گردد و سایر اطلاعات می توانند تنها بر روی بسته بندی ثانویه ظاهر شوند. دلیل این امر آن است که در صورت از بین رفتن بسته بندی ثانویه اطلاعات مربوط به ایمنی و تاریخ تولید و انقضای محصول باقی بماند و باعث سردرگمی مصرف کننده نگردد. اطلاعات مهم شامل نام توزیع کننده، مواد تشکیل دهنده، شیوه ذخیره سازی، محتوای اسمی ، شماره های مربوط به شناسائی محصول (به عنوان مثال ، شماره دسته)، اخطارهای هشدار دهنده و دستورالعمل های استفاده از محصول می باشد. همچنین در بسته بندی ثانویه نام و آدرس تولید کننده و توزیع کننده محصولات نیز ذکر می گردد و اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد محصول نیز شرح داده می شود. در صورتی که محصول تنها دارای بسته بندی اولیه باشد تمام این اطلاعات بر روی آن ظرف درج گردد.

پوکه محصولات آرایشی
پوکه محصولات بهداشتی

اهداف بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی

استفاده از بسته بندی برای محصولات آرایشی و بهداشتی دلایل گوناگونی دارد. شاید مهم ترین دلیل برای استفاده از انواع ظروف و بسته بندی به منظور محافظت از محصول باشد. همچنین بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی انبار کردن و جابجایی آن ها را برای فروشندگان و مصرف کنندگان تسهیل می کند. ظروف آرایشی و بهداشتی از محصولات در داخل خود نگهداری می کنند تا خراب نشوند یا کیفیت آن ها دچار مشکل نگردد. اما دلیل دیگری که وجود دارد این است که وجود یک ظرف جذاب و زیبا می تواند به عنوان بخشی از بازاریابی یک محصول آرایشی و یا بهداشتی باشد.

این مطلب را هم ببینید
کرم تیوپی آلستر
ظروف آرایشی
پوکه آرایشی

به طور معمول ظروف آرایشی و بهداشتی از مواد با کیفیت و با دوام ساخته می شوند تا ماندگاری طولانی محصول محقق گردد. همچنین باز و بسته کردن مکرر ظرف محوصل نیز می تواند به مرور زمان به آن آسیب برساند. در نهایت می توان گفت یک طرف مناسب باید به نحوی از محصول در برابر آلودگی ها و گرد و غبار و میکروب ها محافظت نماید که برای مصرف افراد ایمن بماند و به سلامتی آنها آسیبی نرساند.
مورد دیگر آن است که از آن جایی که محصولات آرایشی و بهداشتی عمدتا بر اساس نام برند و مارک خود به فروش می رسند، زیبایی شناسی ظرف مورد استفاده در آن ها اهمیت زیادی می یابد. محصولات آرایشی و بهداشتی مانند داروها ضروری و به منظور بقا مورد استفاده قرار نمی گیرند. به همین علت بازاریابی محصولات تا حد زیادی به آگاهی افراد از نام برند و احساساتشان نسبت به برند و محصولات بستگی پیدا می کند. ظروف محصولات آرایشی و بهداشتی باید احساساتی در مورد چگونگی بهبود ظاهر و نگرش محصول نسبت به زیبایی و سلامت مصرف کننده را منتقل نمایند. بسیاری از اوقات ممکن است لوازم و محصولات آرایشی به طور مجدد بسته بندی گردند تا بتوانند بهتر دیده شوند و فروش بهتری در بازار داشته باشند. طراحی و تولید بسته بندی های محصولات آرایشی باید به گونه ای باشد که خیال را به تصویر درآورد و با استفاده از طرح ها و رنگ های گوناگون جلوه بدیع و خاصی به محصول ببخشد و نظر مشتری را به خود جلب نماید. البته شاید بتوان گفت که در زمینه بازاریابی اهمیت بسته بندی ثانویه نیز بسیار زیاد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *