مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی به چه صورت است ؟

مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی

مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی چیست؟

می توان ادعا کرد که امروزه یکی از صنایع در حال رشد و توسعه مربوط به تولید مواد اولیه صنایع آرایشی و بهداشتی می باشد. در جهان و در ایران برندهای محصولات آرایشی و بهداشتی افزایش می یابند و ما شاهد ورود شرکت ها و برندهای جدید با محصولات آرایشی و بهداشتی جدید به بازار هستیم. شاید یکی از سوالاتی که با دیدن این همه تنوع برای افراد ایجاد شود این باشد که مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی چیست و چگونه تامین می شود؟ این مواد اولیه معمولا در ترکیبات محصولاتی که به عنوان مراقبت کننده های پوستی شناخته می شوند و محصولاتی که برای ایجاد زیبایی و شادابی بیشتر پوست مورد استفاده قرار می گیرند، یافت می شود. می توان گفت که یکی از مهم ترین مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی آب است. همان طور که آب مایه حیات است و در زندگی روزمره ما برای آشامیدن و شست و شو و دیگر نیازها مورد استفاده قرار می گیرد، در بسیاری از صنایع نیز به عنوان ماده اولیه و یا برای اجرای فرآیندها مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع آرایشی و بهداشتی و در تولید محصولات آرایش یو بهداشتی نیز آب نقش مهمی دارد. آب به عنوان پایه در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد و همچنین میتواند با آبرسانی به پوست از آن محافظت کند. از دیگر مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی می توان به امولسیون کننده ها، مواد غلیظ کننده، نگهدارنده ها و مرطوب کننده ها اشاره کرد. رنگدانه ها نیز در بسیاری از محصولات آرایشی عامل مهم تولید آن محصول می باشند و با ایجاد رنگ های گوناگون به محصولات تنوع می بخشند.همچنین امروزه استفاده از اسانس ها برای ایجاد رایحه خوش نه تنها در عطرها و ادکلن ها، بلکه در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم ها و مرطوب کننده ها نیز متداول می باشد.

مواد اولیه صنایع بهداشتی
محصولات بهداشتی

به طور کلی ترکیبات اصلی در مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی شامل آب به عنوان پایه محلول، انواع نگهدارنده ها برای افزایش عمر محصول و جلوگیری از رشد و گسترش قارچ ها و باکتری ها، امولسیون کننده ها، غلیظ کننده ها و مرطوب کننده ها، رنگدانه ها و اسانس ها می باشند. این ترکیبات می توانند به صورت طبیعی و ارگانیک یا به صورت شیمیایی باشند. تاثیر مثبت یا منفی این محصولات بر روی سلامتی بستگی به نوع مواد و یا ساختار و ترکیب آن ها دارد. مواد طبیعی به طور معمول دارای مضرات کمتری نسبت به مواد شیمیایی می باشند اما باعث افزایش قیمت محصولات نهایی می گردند. همچنین در داخل محصولات آرایشی و بهداشتی معمولا از گلیسیرین یا گلیکول به عنوان مرطوب کننده و به منظور حفظ رطوبت پوست استفاده می شود. همچنین در مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی معمولا از الکل ها نیز استفاده می گردد. الکل ها می توانند ثرات روغن و چربی اضافی پوست را از بین ببرند و پوست را تمیز و خشک کنند. الکل ها توانایی از بین بردن آلودگی ها و میکروب ها و قارچ ها را دارا می باشند.

این مطلب را هم ببینید
ثبت برند آرایشی و مشاوره برند
مواد اولیه صنایع آرایشی
کرم فشرده آرایشی

مواد مضر در مواد اولیه :

اگرچه سازمان های کنترلی مانند سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا هر محصول منحصر به فرد و ترکیبات و مواد اولیه آن را کنترل نمی کند و مسئولیت آن با خود شرکت سازنده می باشد، اما این سازمان استفاده از برخی مواد را در مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی را ممنوع اعلام کرده است. این سازمان هر ساله ترکیبات اولیه و افزودنی های محصولات آرایشی و بهداشتی را مورد بازبینی قرار داده و در صورتی که این مواد را مضر تشخیص دهد، اعلام می دارد که نیاز به حذف یا جایگزینی این مواد وجود دارد. یکی از مهم ترین و مطرح ترین مواد که در گذشته به سبب افزایش ماندگاری به محصولات آرایشی اضافه می شود و بسیار مضر است، عنصر سرب می باشد. سرب که بیشتر در داخل موادی که به عنوان رنگدانه استفاده می شوند یافت می شود، یعنی بیشتر در محصولاتی مانند رژ لب ها و سایه های چشم، به شدت سمی بوده و می تواند موجب سرطان و یا ناباروری گردد. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان به استفاده از مواد طبیعی به عنوان رنگدانه روی آورده اند تا محصولاتشان عاری از سرب باشد.
از دیگر موادی که در صورت وجود در مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی می تواند خطر آفرین باشند، فتالات می باشد. فتالات بیشتر در روغن های معدنی یافت می شود و با سیستم هورمونی بدن تداخل دارد. برای حذف و جایگزینی فتالات می توان از روغن های گیاهی استفاده کرد. همچنین استفاده از نگهدارنده هایی که حاوی فرمالدهید باشند نیز برای سلامتی انسان خطرناک است. در صورت تجزیه برخی ترکیبات شیمیایی فرمالدئید به صورت گاز خارج می گردد که استنشاق این گاز می تواند سرطان زا باشد. یکی از انواع فرمالدهید که بسیار رایج می باشد و در تولید ریمل ها و خط چشم ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، کواترنیوم 15 است.

این مطلب را هم ببینید
تولید محصولات آرایشی با مجوز سیب سلامت
صنایع آرایشی بهداشتی
استند لاکچری آرایشی

اطلاعات تکمیلی و قابل توجه ؟!!!

از دیگر مواد مضر در مواد اولیه صنایع آرایشی بهداشتی می توان به ترکیباتی که مشتق نفت هستند، مانند پلی اتیلن گلیکول اشاره کرد. وجود اتیلن اکسید در داخل محصولات آرایشی و بهداشتی می تواند به سلامتی انسان آسیب برساند زیرا موجب آلودگی مواد اولیه این محصولات می گردد. در صورتی که در ترکیب مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی از بوتیل به عنوان نگهدارنده استفاده گردد، بهتر است از آن محصولات استفاده نگردد و با محصولات دیگری جایگزین گردند. بوتیل در نقش نگهدارنده معمولا در داخل محصولاتی همچون خط چشم ها، سایه های چشم، کرم های مرطوب کننده، ترکیباتی که به عنوان مراقبت های پوستی به کار می روند، عطرها و غیره یافت می شود.
نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد توجه به تاریخ انقضای محصولات مواد اولیه صنایع آرایشی و بهداشتی می باشد. اگرچه کارخانه های تولیدی موظف هستند تاریخ تولید و انقضای محصولات را بر روی ظروف آنها درج نمایند و این مقدار معمولا در حدود سه سال می باشد، اما برخی از متخصصان بر این باورند که بهترین زمان استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی یک سال می باشد. توجه به این تاریخ بسیار مهم است زیرا پس از گذشت آن ممکن است مواد اولیه خواص و ویژگی های خود را از دست بدهند و حتی برای سلامت بدن و پوست خطرساز گردند.

 

محصولات لاکچری آرایشی خاص
محصول آرایشی لاکچری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *