سایه چشم چگونه ساخته می‌شود‌؟

سایه چشم

تولید سایه چشم چگونه صورت می پذیرد؟

تولید سایه چشم یکی دیگر از محصولات پرکاربرد آرایشی که در شکل ها و رنگ های بسیاری تولید می‌شود، سایه چشم می‌باشد. به دلیل این محبوبیت است که تولیدات سایه چشم در بین برندهای مختلف در سر تا سر جهان رو به افزایش است. عوامل بسیاری در تولید سایه چشم موجب جذابیت این ماده آرایشی می‌شود‌‌‌،‌که برای زینت بخشیدن به چشم ها مورد استفاده قرار می گیرد، می شوند. از این میان می توان به تنوع رنگ های متفاوت در طیف گسترده ای از رنگ ها اشاره کرد. هدف از تولید ساختن چشم ها در درجه اول آن است که بر روی پلک ها قرار گیرند و چشمان فرد استفاده کننده را برجسته تر یا جذاب تر نمایش دهند. سایه چشم را می توان در پایین چشم ها و یا در زیر استخوان پایین ابرو استفاده کرد. سایه چشم می تواند به چشم ها عمق بخشیده و باعث شود که رنگ چشمان فرد زیباتر به نظر برسد و توجه ها را به سمت چشم ها جلب نماید. ساخت سایه چشم ها در رنگ و بافت های بسیار متنوعی صورت می گیرد. این ماده آرایشی معمولا به صورت پودر تولید می شود اما در اشکال دیگری همچون سایه چشم مایع، مدادی ای به صورت موس نیز تولید می گردد.

پودر سایه چشم
پودر های شکسته سایه چشم

تاریخچه تولید سایه چشم

در گذشته و در تمدن های باستانی نیز بیشتر زنان از سایه چشم استفاده می کردند تا مردان. اما سایه چشم مشکی با هاله های پر رنگ و تیره که به سبک گوتیک معروف می باشد، در غرب در بین زنان و مردان دارای محبوبیت می باشد. در هند باستان سایه چشم با نام کوهل و استفاده از آن در اشکال و مراسم گوناگون رقص و پایکوبی نقش پررنگی داشت.
اولین نشانه های  باستان شناسی برای آرایش چشم و استفاده از سایه چشم به دوران مصر باستان یعنی در حدود 5000 سال پیش از میلاد باز می گردد. بر طبق این شواهد در آن زمان برای تولید سایه چشم از نوعی ماده معدنی سبز رنگ یا سیاه رنگ استفاده می شده است. همچنین در طول قرن ها از کبریت سوخته برای آرایش چشمان خود بهره می گرفتند. در دوران ویکتوریایی نیز استفاده از سایه برای چشم ها دارای محبوبیت فراوانی بود.
اما اولین شواهد در مورد سایه چشم به عنوان یک کالای آرایشی و تجاری به اوایل قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا برمی گردد. در حدود بیست سال پس از ساختن سایه چشم های اولیه و تبلیغ آن، این کالا توانست به یکی از لوازم های آرایشی محبوب و پر استفاده در بین خانم ها تبدیل شود. در این بین همواره سایه چشم هایی به رنگ های دودی و تیره و سایه چشم های رنگی دارای طرفداران خاص خود بوده است.

این مطلب را هم ببینید
ساخت وسایل آرایشی به چه صورت؟
سایه چشم های پنج رنگ و تک رنگ
انواع آلیاژ رنگ بندی سایه چشم

عناصر سازنده و ویژگی ها

مواد و عناصر گوناگونی در ساخت سایه چشم ها نقش آفرینی می کنند. به طور کلی این مواد را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم بندی نمود. اولین گروه بیس فیلر و ماده اصلی سازنده سایه چشم است که آن را برای پر کردن سطح پوست مناسب می سازد. گروه دوم موادی هستند که به سایه چشم خاصیت چسبندگی می بخشند. دسته سوم مواد باعث ایجاد لغزندگی در سایه چشم ها شده و گروه آخر نیز نگهدارنده ها می باشند. برای ساخت سایه چشم مناسب باید بین این مواد تعادل برقرار گردد.
فیلر بیسا های مورد استفاده در تولید سایه چشم ها عمدتا شامل مواد معدنی همچون میکا، تالک یا خاک رس می باشند که به سایه چشم بافت و حجم اضافه می کنند. در حدود 30 درصد از سایه چشم های پودری و در حدود 25 درصد از سایه چشم های پودری و در حدود 25 درصد از سایه چشم های کرمی را این مواد تشکیل داده اند. ماده معدنی میکا می تواند رطوبت را به خود جذب کند و به باعث درخشش و درخشندگی سایه چشم و یا ماتی آن می گردد. همچنین برای رنگ بخشیدن در ساخت سایه چشم می توان از پودرهای میکا، اکسیدهای آهن و یا رس ها استفاده نمود.
برای اینکه سایه چشم بر روی پوست و بر پشت پلک ها به اصطلاح بنشیند باید دارای موادی باشد که خاصیت چسبندگی دارند. به عنوان مثال روی و منگنز که هر دو سفید رنگ می باشند دارای این ویژگی هستند و در تولید سایه چشم به عنوان چسب خشک مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از روی همچنین باعث رنگ گرفتن و افزایش ضخامت سایه چشم ها می گردد. از دیگر موادی که می توانند به عنوان چسب مایع در ساخت سایه چشم ها مورد استفاده قرار گیرند می توان موادی همچون سیلیکون ها، موم پارافین و روغن های معدنی و یا گیاهی اشاره کرد.

این مطلب را هم ببینید
کرم تیوپی آلستر
پلت سایه چشم
پلت 48 رنگی سایه چشم

برای ایجاد نوعی لغزندگی در سایه های چشم که باعث شود آن ها بتوانند به آرامی بر روی سطح پوست بلغزند، ممکن است برای تولید سایه چشم از سیلیس و یا نایلون استفاده گردد. سیلیس و نایلون به صورت پودرهای ریز و بی رنگی موجود می باشند. مواد دیگری که در ساخت سایه چشم برای ایجاد لغزندگی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد شامل ماده دی متیکون، نیترید بور و اکسی کلرید بیسموت می باشد.
استفاده از مواد نگهدارنده در ساختن سایه چشم ها به این دلیل است که این محصولات آرایشی مدت طولانی تری بدون ورود باکتری ها باقی بمانند و طول عمر و استفاده بیشتری داشته باشند. گلیکول و توکوفرول مواد رایجی هستند که نقش مواد نگهدارنده را در سایه چشم ها ایفا می نمایند.
سایه چشم ها در انواع گوناگونی صورت می پذیرد. بیشتر سایه چشم ها به صورت پودری تولید و به بازار عرضه می گردند. اما ساخت سایه چشم ها به صورت مایع  یا مدادی و یا به صورت سایه چشم کرمی نیز صورت می گیرد. امروزه تنوع رنگی سایه های چشم خیره کننده است و می توان گفت سایه چشم در هر رنگی موجود می باشد. برخی سایه ها دارای رنگ های خنثی بوده و برخی دیگر رنگ های تندی مانند آبی یا سبز یا سرخابی دارند. همچنین استفاده از سایه دودی و تیره همچنان بسیار پرطرفدار می باشد. در نگاهی دیگر برخی برای جذابیت بیشتر دست به تولید سایه چشم های با درخشندگی بسیار زیاد و خاص می زنند، در حالی که در سوی دیگر برخی طرفدار سایه چشم های مات می باشند.

 

سایه چشم ارگانیک
انواع رنگ های سایه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *