مواد اولیه رژ لب ها چیست؟

مواد اولیه رژ‌لب

مواد اولیه رژ لب ها چیست؟

همان طور که همه می دانند رژ لب ها به نوعی پرکاربردترین و متنوع ترین محصولات آرایشی به شمار می آیند که در سر تا سر جهان هر روزه تعداد بسیار زیادی از افراد از این محصول جذاب استفاده می نمایند. از این رو همواره یکی از بزرگ ترین دغدغه های مصرف کنندگان این محصول آرایشی موادی است که برای تهیه آن به کار می رود و در واقع نگرانی بابت این که مواد اولیه رژ لب ها برای سلامتی مضر نباشند.

به طور کلی مواد اولیه آن ها شامل موم، روغن، آنتی اکسیدان و نرم کننده می باشد. در ترکیب مواد رژ لب ها موم برای ایجاد ساختار جامد رژ مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای تولید رژ لب از موم های گوناگونی می توان استفاده کرد اما موم کارنائوبا به دلیل دارا بودن نقطه ذوب بالا باعث مقاوم تر شدن رژ لب می گردد. همچنین در رژ لب ها از انواع روغن ها مانند روغن زیتون، روغن معدنی، کره کاکائو، لانولین و یا پترولاتوم نیز می توان استفاده نمود. قسمت مهم دیگر در مواد اولیه رژ لب، رنگدانه ها یا پیگمنت ها هستند که رنگ هر رژ را تعیین می کنند. در تولید رژ لب هم از مواد آلی و هم غیر آلی به عنوان رنگدانه می توان استفاده کرد.
در تولید رنگ های مات در مواد تشکیل دهنده رژ لب از ماده ای مانند سیلیس استفاده می شود که خاصیت نرم کنندگی کمتری دارد. در رژ لب های کرمی نسبت استفاده از موم در مواد اولیه به روغن بیشتر است. اما در رژ لب های براق از مقدار بیشتری روغن استفاده می گردد تا دارا رنگی شفاف گردند. رژ لب هایی که ماندگاری بیشتری دارند نیز معمولا حاوی روغن سیلیکون می باشند که باعث می شود رنگ بر روی لب ها برای مدت طولانی تری بماند. رژ لب های براق همچنین امکان دارد که حاوی میکا یا ذرات مروارید مصنوعی همچون بیسموت اکسی کلراید باشند که شفافیت خیره کننده ای به رژ لب می بخشد.

واردات مواد اولیه رژلب های لاکچری
واردات انواع رژلب لاکچری

سرب در رژ لب ها چیست؟

یکی از نگرانی هایی که در مورد مواد اولیه رژ لب ها وجود دارد، نگرانی از وجود سرب در این مواد می باشد. سرب ماده ای است که برای سلامتی انسان سمی شناخته می شود اما ممکن است همراه با بعضی دیگر از فلزات کمیاب در بسیاری از رژ لب ها وجود داشته باشد. اما سرب به عنوان یک ماده اولیه به ترکیب سازنده رژ لب وارد نمی شود و ممکن است به صورت تصادفی اسیر مواد را در طی فرآیند تولید آلوده نماید و این اتفاق طبیعی می باشد. از این رو و از آن جا که تولید کنندگان از عمد این آلاینده ها را به مواد رژ لب ها اضافه نمی کنند، سرب و سایر مواد دیگر در ترکیب مواد سازنده رژ لب مشخص نمی گردند.
تحقیقات بسیار زیادی در مورد تاثیرات سرب موجود در رژ لب ها و سلامتی انسان صورت گرفته است. به عنوان نمونه در یک مطالعه که در سال 2007 صورت گرفت، رژ لب های تولید شده توسط 33 برند مطرح در دنیا مورد آزمایش قرار گرفتند تا آثار و میزان سرب موجود در آن ها مشخص گردد. در نتیجه مطالعه مشخص شد که بالغ بر 61 درصد از این رژ لب ها دارای مقداری بیش از 0.65 واحد در میلیون سرب در درون ترکیبات خود بودند.

این مطلب را هم ببینید
شرکت های تولید کننده سایه ابرو

انتشار نتیجه این آزمایش سبب شد تا توجه همگانی نسبت به وجود سرب در مواد اولیه رژ لب ها جلب گردد. این توجه و حساسیت سبب شد تا در سال های بدی تحقیقات و آزمایش های گسترده تری بر روی رژ لب های تولید توسط برندهای مختلف، در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای جهان برای تعیین مقدار سرب موجود در آن ها انجام پذیرد. نتیجه این مطالعات جدید مقدار سرب بیشتری را به طور میانگین در مواد رژ لب ها، نسبت به مطالعات قبلی نشان می داد.

مواد اولیه و پوکه رژلب ها
انواع پوکه و مواد رژلب ها

عنصر سرب

واقعیت آن است که عنصر سرب به طور طبیعی در خاک و آب و هوا موجود می باشد و مقدار بسیار کمی از این ماده نیز می تواند سایر مواد خام، به خصوص آن دسته از مواد افزودنی که بر پایه مواد معدنی شکل گرفته اند را آلوده نماید.

پس از انجام تحقیقات گسترده ای که توسط کمپین لوازم آرایشی ایمن در مرد وجود عنصر سرب در مواد اولیه رژ لب ها صورت گرفت، این کمپین لیستی از مواد شیمیایی که می توانند نگران کننده باشند منتشر کرد. این مواد از آن جهت نگران کننده بودند که می توانستند حاوی سرب یا سایر مواد سمی دیگر، حتی به مقدار بسیار کم باشند.

مواد اولیه رژلب در انواع آلیاژ
آلیاژ مختلف رژلب های لاکچری

رژ لب ها به دلیل آن که بر روی لب ها قرار می گیرند، مقداری از آن ها به صورت خواه یا ناخواه توسط افراد بلعیده می شود و به بدن وارد می گردد. اگر چه مقدار سرب در داخل مواد اولیه رژ لب ها بسیار اندک می باشد اما همین مقدار بسیار کم هم با گذشت زمان در بدن جمع می شود و می تواند در نهایت منجر به مسمومیت با سرب گردد.

این مطلب را هم ببینید
تولید برند آرایشی لاکچری چگونه انجام می شود؟ 

آن چه مسلم است این است که عمده مصرف کنندگان رژ لب ها زنان بزرگ سال و عمدتا از 16 سال به بالا هستند و این زنان می توانند در هر قشر و فرهنگی قرار داشته باشند. دانشگاه کالیفرنیا در نتیجه تحقیقی که در مورد استفاده از رژ لب در زنان انجام داد اعلام کرد این این مصرف کنندگان عمده که به صورت روزانه و دائم از رژ لب ها استفاده می کنند، معمولا بیت دو تا چهارده بار در روز رژ لب به لب های خود می زنند.

اگر فرض بر این باشد تمام این مقدار رژ توسط افراد بلعیده می شود در واقع در یک روز 87 گرم از این محصول آرایشی توسط مصرف کنندگان مصرف یا می تواند وارد بدن آن ها گردد. عمده نگرانی از مصرف و بلع رژ لب های سرب دار مربوط به زنان باردار می باشد زیرا در این صورت ممکن است سرب از بدن مادر به بدن جنین انتقال یابد.
سازمان غذا و دارو در ایالات متحده آمریکا بر اساس قانونی به عنوان نهاد تنظیم کننده ایمنی محصولات آرایشی شناخته می شود.

از آن جایی که وجود سرب بیشتر در رنگدانه ها و مواد رنگی مورد استفاده در مواد اولیه رژ لب ها موجود می باشد، این سازمان برای مواد افزودنی رنگی مشخصات سرب را تعیین نم.ده است و این مواد افزودنی باید پیش از استفاده و تولید رژ لب ها از آنان تاییدیه دریافت نمایند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *