فرآیند تولید عطر و ادکلن

تولید و واردات عطر و ادکلن

فرآیندهای تولید عطر و ادکلن

تولید عطر و ادکلن یکی از لاکچری ترین کسب و کار هاست زیرا امروزه افراد در سر تا سر جهان بیش از هر زمان دیگری به داشتن ظاهری زیبا و جذاب اهمیت می دهند. از این رو استفاده از عطرها و ادکلن ها برای خوشبو کردن بدن نیز بسیار افزایش یافته است و سبب افزایش تولید عطر و ادکلن در جهان نیز گشته است.
گرچه ساخت عطر و ادکلن دارای تاریخچه ای طولانی است اما در این زمان بیش از هر زمان دیگری  عطر و ادکلن با تنوع بسیار زیاد در سر تا سر جهان رواج یافته است و کارخانه ها و برندهای بسیاری عطرها و ادکلن هایی با رایحه های گوناگون و ماندگاری های متفاوت تولید می کنند.
عطرها به عنوان ترکیباتی معطر تشکیل شده از انواع روغن ها، فیکساتورها و حلال ها می باشند که به صورت مایع وجود دارند و برای استفاده اسپری می شوند.

تولید عطر و ادکلن
تولید عطر و ادکلن یکی از کارهای لاکچری و پرسود

تاریخچه کلی :

در برخی متون باستانی و کاوش های باستان شناسی استفاده از عطرها را در برخی از تمدن های اولیه بشر می توان یافت اما شاید باید گفت که تولید عطر و ادکلن به شیوه مدرن از قرن نوزدهم میلادی آغاز شده است.
نشانه های باستان شناسی نمایانگر آن است که عطر و ادکلن در تمدن های بین النهرین باستان، مصر، تمدن دره سند و احتمالا چین وجود داشته است و بعدها به وسیله رومی ها و ایرانی ها تغییراتی یافت. تاریخ شناسان نیز اولین شیمیدان ثبت شده در تاریخ را زنی می دانند که پیش از میلاد در بین النهرین می زیسته و گل ها و روغن ها و گل ماسه را تقطیر می کردند و پس از چندین بار گذراندن از فیلتر، از آن به عنوان ماده ای خوشبو استفاده می کردن .
همچنین یکی از قدیمی ترین آثار به جا مانده از تولید عطر و ادکلن در زمان باستان را متعلق به قبرس می دانند، جایی که از بیش از 4000 سال قبل در آن تولید عطر و ادکلن وضرت می گرفته است.
آن ها در این منطقه توانستند یک عطرسازی باستانی را کشف کنند در در مساحت 300 متر مربعی احداث شده بود و دارای کاسه های مخلوط کن، قیف ها و بطری های عطر بود. در آن زمان مردم از گیاهان و موادی همچون بادام، گشنیز، گل مینا و ترنج برای تهیه عطر و ادکلن استفاده می کردند.
یک نوع عطر باستانی از گل رز در یونان بر اساس نشانه های به جا مانده از عطر گل رز از آن زمان ایجاد شد که در سالگرد موزه باستان شناسی این کشور به حضار این امکان را می داد که از طریق حس بویایی خود بتوانند دوران باستان را تصور نمایند.

این مطلب را هم ببینید
تولید انواع ادکلن اورجینال چگونه انجام می شود؟
تولید انواع ادکلن و عطر های جیبی
شیشه عطر جیبی

در حقیقت فرآیند استخراج روغن از گل ها توسط تقطیر را ابن سینا، شیمیدان برجسته ایرانی معرفی کرده است. او آزمایش های خود برای ساخت عطر و ادکلن  را با گل های رز آغاز کرد و در آن زمان عطرهای مایع مخلوطی از روغن و گیاهان خرد شده بودند که رایحه ای بسیار قوی داشتند.
با به دست آوردن گلاب که دارای رایحه ای ملایم تر بود این عطر به سرعت در بین مردم محبوب شد. می توان گفت که مواد اولیه مورد استفاده ابن سینا و همین طور فناوری تقطیر به میزان قابل توجهی بر صنعت تولید عطر و ادکلن کشورهای غربی و پیشرفت های علمی به ویژه در علم شیمی تأثیر گذاشته است.

مراحل تولید:

عطر و ادکلن در انواع گوناگون در حقیقت نشان دهنده غلظت ترکیبات معطر در یک حلال برای تولید یک رایحه خوب و متفاوت می باشد. این حلال معمولا اتانول است یا می تواند به صورت مخلوطی از آب و اتانول باشد. شدت و مدت ماندگاری یک عطر را بر حسب میزان غلظت، شدت و ماندگاری ترکیبات معطر موجود در آن یا بر اساس روغن ها عطر تعیین می کنند.
هر چه در مراحل ساخت عطر و ادکلن درصد ترکیبات معطر افزایش یابد شدت بو و مدت ماندگاری عطر و ادکلن نیز افزایش می یابد. در عمل اصطلاحات خاصی برای توصیف غلظت تقریبی رایحه عطرها و ادکلن ها وجود دارد که به میزان درصد روغن عطر در حجم محصول نهایی بستگی دارد.

اسانس های خوش بو در تولید عطر و ادکلن
اسانس های لاکچری

ترکیباتی که در تولید عطر و ادکلن به عنوان مواد معطر به کار گرفته می شود،  می تواند بر قسمت بزرگ و مهمی از بسیاری از صنایع دیگر از بخش کالاهای لوکس و در بخش صنایع غذایی گرفته تا بخش تولیدکنندگان مواد شیمیایی اثرگذار باشد.
هدف از استفاده از ترکیبات معطر در این صنایع و بخش ها این است که از طریق تحریک حس بویایی مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را به خرید عطر یا محصولات معطر دیگر ترغیب نمایند.
از این رو علاقه چشمگیری در بین تولیدگان برای تولید فرمولاسیون های معطر وجود دارد که از نظر زیبایی شناسی برای مردم جذاب بوده و مورد توجه آنان قرار گیرد و تولیدکنندگان بتوانند با استفاده از این فرمولاسیون ها در محصولات خود فروش خود را افزایش داده و سود بیشتری کسب نمایند.

این مطلب را هم ببینید
خرید مواد اولیه ادکلن اورجینال

در ساخت عطر و ادکلن یک وظیفه بسیار مهم و تخصصی وجود دارد که آن ترکیب انواع رایحه ها با هم و ساخت یک عطر با فرمولاسیون و رایحه جدید است. این کار از جهاتی به کار آهنگسازی شباهت دارد.
این کار در صنعت عطر و ادکلن باید بر عهده یک متخصص در زمینه ترکیبات عطر و ادکلن قرار گیرد که از آن به عنوان عطرساز نیز نام برده می شود. این افراد باید دارای حس خوب و قوی بویایی بوده و همچنین از خلاقیت بالا و قدرت جسارت و مهارت در ترکیب انواع بو برخوردار باشند.
در ساخت عطر و ادکلن مرحله ترکیب عطر معمولا با دریافت سفارش کارفرمای  عطرساز و یا مشتری خارجی همراه با خلاصه ای از آن چه در نظر دارند آغاز می گردد. این مشتریان و کارفرمایان بیشتر شامل خانه های مد و یا شرکت های بزرگ در صنایع مختلف هستند.
فرآیند بعدی در ساخت عطر و ادکلن مرحله بعدی مخلوط کردن انواع مختلف عطرها و رایحه ها توسط عطرساز می باشد. پس از آزمون و خطا سرانجام عطرساز به فرمولاسیون نهایی دست پیدا می کند و به کارفرما یا مشتری دیگر این فرمولاسیون را می فروشد.
این افراد غالبا پس از اعمال مقداری تغییر در ترکیب عطر، از آن برای استفاده یا تقویت محصول دیگری همچون شامپوها، کرم ها، خوشبوکننده ها، محصولات آرایشی و غیره استفاده می کنند و یا به عنوان یه عطر یا ادکلن جدید به بازار عرضه می کنند.

تولید و واردات عطر و ادکلن
تولید عطر و ادکلن در شیشه های خاص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *