فرمول ساخت لوازم آرایشی چیست؟

فرمول ساخت لوازم آرایشی

یکی از نیازهای فطری که در وجود انسان ها قرار داده شده است زیبایی می باشد. و به همین دلیل است که افراد از وسایل آرایشی برای افزایش زیباییشان استفاده می کنند. و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان دهنده آن است که استفاده از لوازم آرایشی به قرن های گذشته باز می گردد، که وسایل آرایشی در آن زمان بیشتر از موم زنبور عسل، گلاب و یا روغن های گیاهی بوده است. و حتی از موادی مانند سرب برای سفید کردن پوست استفاده می کرده اند. اما امروزه فرمول ساخت لوازم آرایشی بسیار دگرگون شده و پیشرفت های فوق ‌العاده‌ ای در این زمینه صورت گرفته است. به طور کلی می ‌توان گفت برای تولید محصولات آرایشی از داروهای مختلفی که برای مراقبت پوست می باشند استفاده می گردد، یا این که از عصاره های طبیعی گیاهان و حیوانات یا حتی مواد غیر طبیعی مانند اکسید آهن برای تولید محصولات آرایشی استفاده می شود.

فرمول ساخت لوازم آرایشی به چه صورت می باشد؟ 

در واقع می‌ توان گفت فرمول ساخت لوازم آرایشی در شرکت ها و برندهای مختلف متفاوت می‌ باشد. و هر یک از شرکت های تولید کننده وسایل آرایشی ممکن است از فرمول منحصر به فرد خود برای ساخت این وسایل استفاده کنند. به طور کلی برای تولید محصولات آرایشی از مواد طبیعی و غیرطبیعی استفاده می گردد و معمولاً برندهایی که ساخت وسایل آرایشی را با استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی انجام می دهند دارای کیفیت بالاتری هستند.
لوازم آرایشی در واقع محصولاتی هستند که موجب تغییر شکل ظاهری، تمیز شدن پوست و همچنین تغییر بوی بدن می گردند. و امروزه تولید این محصولات به شکل گسترده انجام می‌ شود و شاخه های بسیار متنوعی را پوشش می‌ دهد. از جمله پرکاربرد ترین وسایل آرایشی و بهداشتی رنگ مو، شامپو، صابون، کرم های مرطوب کننده، کرم های صورت، کانسیلر، رژلب، عطر و … می باشد. نحوه ساخت هر کدام متفاوت است اما بعضی از مواد شیمیایی ممکن است در فرمول ساخت لوازم آرایشی ثابت باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

این مطلب را هم ببینید
کرم موس آلستر چه ویژگی های دارد؟
فرمول تولید لوازم آرایشی
مراحل ساخت محصول آرایشی

مواد شیمیایی که در فرمول ساخت لوازم آرایشی استفاده می شود؟ 

معمولاً در فرمول ساخت لوازم آرایشی از مواد شیمیایی بسیار گوناگونی استفاده می گردد. به طوری که می‌ توان گفت محصولات ‌آرایشی در واقع طیف گسترده از مواد شیمیایی هستند که با یکدیگر ترکیب شده اند. این مواد با نام مواد شیمیایی صنعتی شناخته می‌ شوند. و مواد شیمیایی محصولاتی هستند که از مواد شیمیایی فراوری شده طبیعی یا مواد شیمیایی مصنوعی تهیه و تولید می گردند.
در ادامه پرکاربردترین مواد شیمیایی که برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد توضیح داده شده است.

سولفات لوریل آمونیوم: 

معمولا برای تهیه وسایل آرایشی نیاز به یک سورفکتانت آنیونی است که برای جلوگیری از بروز کشش سطحی مایعات می باشد است که بهترین مواد شیمیایی برای انجام این کار سولفات لوریل آمونیوم می باشد. و به همین دلیل است که از این ماده برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند محصولاتی که برای حمام هستند، همچنین شامپو یا پاک کننده ها استفاده می شود. البته این ماده ممکن است باعث تحریک شدن چشم در هنگام شست و شو گردد اما سمیت بسیار پایینی دارند.

الکل ها: 

یکی از مواد رایجی که برای تولید وسایل آرایشی مانند عطر یا ادکلن استفاده می گردد. الکل ها می باشد در واقع می توان گفت الکل های چرب موادی هستند که به عنوان الکل با چگالی پایین شناخته می شوند. و زمانی که چربی یا روغن اضافی آن ها از بین برود، عملکردی همچون شوینده‌ ها خواهند داشت.
از جمله الکل های رایجی که در  فرمول ساخت لوازم آرایشی استفاده می‌ شود ایزوپروپانول می باشد. این ماده در بسیاری از پاک کننده ها و محصولات آرایشی وجود دارد و باعث کاهش ضخامت مایع می گردد. همچنین گلیکول نیز ماده ای است که برای جلوگیری از دفع رطوبت از آن استفاده می گردد.

تالک: 

بسیاری از وسایل آرایشی دارای یک جزء اصلی هستند که با نام شیمیایی تالک شناخته می‌ شود. این ماده شیمیایی دارای فرمولی خاص است که شامل سیلیکات ها و همچنین مواد هیدراته می باشد. از تالک به عنوان یک جزء اصلی برای تولید پودرهای صورت یا کانسیلر ها استفاده می گردد.

این مطلب را هم ببینید
تولید محصولات میکاپ

روغن معدنی وکس ها: 

یکی دیگر از مواردی که به عنوان اصلی ترین اجزا در فرمول ساخت لوازم آرایشی استفاده می‌ شود وکس های معدنی می باشند که از موادی مانند موم، پارافین یا وازلین به دست می‌آید.

فرمول ساخت لوازم آرایشی اورجینال
مواد اولیه رژ لب

فرمالدهید: 

فرمالدهید ها موادی هستند که برای ساخت محصولات آرایشی یا مراقبتی پوست کاربرد بسیار زیادی دارند. و از این ماده به خصوص برای تولید انواع لاک و همچنین محصولات که برای پاک کردن لاک ها مورد استفاده قرار می گیرند استفاده می شود.
همچنین از مقدار کمی فرمالد هید برای تولید انواع شامپو، ژل ها یا نرم کننده ها استفاده می شود. علاوه بر آن در وسایل آرایشی مانند کرم های مرطوب کننده، محلول های صاف کننده پوست، کرم های پاک کننده لوازم آرایشی و حتی تولید خمیر دندان ها از فرمالدهید استفاده می شود.

‏ لانولین: 

در واقع می‌توان گفت لانولین که در فرمول ساخت لوازم آرایشی استفاده می‌ شود ماده بسیار غلیظی می باشد که این ماده را می توان از غده چربی گوسفندان تهیه کرد. معمولاً به دلیل اینکه یک مرطوب ‌کننده بسیار غلیظ و عالی به شمار می‌ رود در محصولات آرایشی که برای مرطوب کردن پوست، مو و ناخن تولید می شوند استفاده می گردد. و اگر لانولین را با هر محصول آرایشی دیگری ترکیب کنند کاربرد همچون امولسیون کننده ها خواهد داشت.

ویتامین ها: 

علاوه بر این مواد شیمیایی از انواع ویتامین های A,B,C,E در فرمول ساخت لوازم آرایشی استفاده می شود. این ویتامین ها به دلیل این که کاربرد بسیار بالایی در تولید وسایل آرایشی دارند به عنوانه ویتامین های زیبایی شناخته شده اند.

نگهدارنده ها: 

همچنین یکی دیگر از اساسی‌ ترین مواد برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نگهدارنده ها می باشند، که برای جلوگیری از فساد میکروبی در این محصولات استفاده می شوند. و معمولاً مواد پرزرواتیو که ممکن است از ایزوتیازولینون ها یا پارابن ها باشد به عنوان نگهدارنده در مواد آرایشی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *