مواد اولیه آرایشی بهداشتی و واردات آن چگونه است

تولید مواد اولیه آرایشی بهداشتی ارگانیک

مواد اولیه آرایشی بهداشتی چیست؟

با توجه به این که امروزه استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی فراگیر شده است و این محصولات بخشی از کالاهای مصرفی روزانه بسیاری از افراد را در سر تا سر جهان تشکیل می دهند، دانستن ترکیبات اولیه این محصولات یا به طور کلی مواد اولیه آرایشی بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند بر سلامتی و زیبایی افراد اثرگذار باشد. مواد اولیه آرایشی بهداشتی به آن دسته از مواد شیمیایی یا ارگانیکی گفته می شود که در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، از انواع کرم های دست و صورت و مرطوب کننده گرفته تا لوازم آرایشی همچون رژ لب ها و خط چشم ها و کانسیلرها و غیره، به کار گرفته می شود. محصولات آرایشی و بهداشتی به طور معمول به عنوان یک تقویت کننده پوست و یا به عنوان یک تغییر دهنده شکل ظاهری صورت یا دیگر اعضای بدن کاربرد دارند و از این رو مواد اولیه آرایشی بهداشتی نیز باید با توجه به این کاربردها و همچنین حفظ سلامت بدن و پوست انسان انتخاب گردد. مواد اولیه آرایشی بهداشتی بیشتر به صورت ترکیبی از مواد مصنوعی و طبیعی محصولات آرایشی و بهداشتی را می سازند. مواد شیمیایی معمولا شامل ترکیبات آلی و یا بیولوژیکی می باشد که زیر نظر سازمان های نظارتی، مانند سازمان غذا و داروی آمریکا تولید می گردند.

مواد اولیه محصول آرایشی بهداشتی
تولید محصولات گیاهی آرایشی

مواد اولیه آرایشی بهداشتی ارگانیک

به طور کلی مواد اولیه آرایشی بهداشتی که در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی به کار گرفته می شوند، می توان به دو دسته مواد طبیعی یا ارگانیک و مواد شیمیایی یا مصنوعی تقسیم بندی کرد. مواد اولیه آرایشی بهداشتی ارگانیک یا طبیعی به آن دسته از مواد اطلاق میگردد که پایه طبیعی گیاهی یا معدنی یا حیوانی داشته باشند. این مواد را می توان از طریق برخی روش های فیزیکی یا میکروبیولوژی و یا به صورت آنزیمی به دست آورد. در واقع طبق بخشنامه ای که توسط برنامه ملی ارگانیک ایالات متحده آمریکا تدوین شده، به موادی که از شیوه های بالا به دست بیایند مواد ارگانیک گفته می شود. این مواد دارای کمترین ترکیبات شیمیایی در درون خود می باشند و باعث حفظ تعادل محیط زیست و سازگار با آن می باشند و به طور معمول دارای ضرر کمتری برای سلامت بدن انسان می باشند.

این مطلب را هم ببینید
تولید لوازم آرایشی بهداشتی در ایران چگونه است؟
مواد اولیه آرایشی بهداشتی
محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعی

از مواد اولیه آرایشی بهداشتی ارگانیکی که در این محصولات استفاده می شود می توان به گیاه آلوئه ورا و بابونه اشاره کرد. آلوئه ورا گیاهی با خاصیت درمانی است که در ترکیبات محصولاتی همچون کرم های دست و صورت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه آلوئه ورا که دارای بیش از 75 نوع ماده مغذی درون خود می باشد، می تواند از پوست در برابر سوختگی و سوزش و حساسیت مراقبت کرده و همچنین به خاطر خاصیت مرطوب کنندگی خود به نرم تر شدن پوست نیز کمک می کند. از گیاه آلوئه ورا در بیش از 200 نوع از محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان یک ماده اولیه استفاده می شود. یکی دیگر از مواد اولیه ارگانیک که جایگزینی برای مواد اولیه شیمیایی در محصولات آرایشی می باشد، گیاه درخت چای است. این گیاه برای درمان جوش های صورت و بستن منافذ پوست بسیار مناسب است.  همچنین گیاه بابونه نیر به صورت گسترده به عنوان ماده اولیه محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کاربردهای فراوانی در داخل این صنعت می باشد. گیاه بابونه دارای خاصیت روان کنندگی دارد و در بیشتر محصولات پوستی صورت و بدن مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه رزماری نیز یکی دیگر از مواد اولیه ارگانیک است که از خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی آن برای افزایش رشد موها در محصولات مربوط به مو استفاده می شود. همچنین گیاه رزماری برای پوست نیز مفید بوده و باعث از بین رفتن چین و چروک ها می گردد.

تولید انواع محصول آرایشی بهداشتی
آرایشی بهداشتی لاکچری

ترکیبات شیمیایی

اما در مورد مواد اولیه آرایشی بهداشتی شیمیایی می توان گفت که اغلب آن ها درای فرمولاسیون مشابهی می باشند که بسیار نزدیک به هم و حتی تا حدی یکسان می باشد. با این وجود تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی با افزودن مواد شیمیایی خاصی به این فرمولاسیون ها، محصول متفاوتی تولید می کنند. مهم ترین ماده ای که در فرمولاسیون این مواد به کار می رود و پایه بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی نیز می باشد، آب است. آب در کرم ها، خوشبو کننده ها، شامپوها و حالت دهنده ها و بسیار محصولات دیگر نقش حلال را دارا می باشد و امولسیون را تشکیل می دهد. از دیگر حلال ها می توان به استون و پروپیلن کربنات نیز اشاره کرد. یکی دیگر از عوامل مهم در ترکیبات شیمیایی امولسیفایرها هستند زیرا بیشتر ترکیبات آرایشی و بهداشتی بر پایه امولسیون ساخته می شوند. این مواد برای به وجود آوردن مخلوط همگن بین آب و روغن از تغییر کشش سطحی استفاده می کنند و باعث به وجود آمدن ک بافت یکنواخت در محصول می گردند. پلی سوربات، ستیل الکل، لاورث 4 و پتاسیم ستیل سولفات از جمله این مواد می باشند. از دیگر موارد باید به نگهدارنده ها اشاره کرد که عامل ماندگاری محصولات آرایشی بهداشتی هستند و از رشد قارچ و میکروب درون محصول جلوگیری می کنند. از نگهدارنده های محلول در آب می توان از پارابن، بنزیل الکل و سالیسیلیک اسید نام برد. یک عامل مهم شیمیایی دیگر در مواد اولیه آرایشی بهداشتی غلظت دهنده ها هستند که در واقع ترکیباتی جامد مثل ژلاتین  یا سلیکا هستند که در دمای اتاق قابلیت محلول شدن و افزوده شدن به محلول ها امولسیون را دارا می باشند. غلظت دهنده معمولا به شکل طبیعی یا معدنی یا شیمیایی وجود دارند و بیشتر در ترکیب کرم ها و لوسیون ها مورد استفاده قرار می گیرند. نرم کننده ها نیز به منظور جلوگیری از از دست رفتن آب در مواد آرایشی و بهداشتی مانند رژ لب ها و کرم ها مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آن ها طبیعی و بسیاری دیگر شیمیایی هستند. از جمله نرم کننده ها می توان به موم زنبور، انواع روغن ها مانند روغن نارگیل، وازلین، گلیسیرین و زینک اکسید اشاره کرد. بدون شک عامل مهم دیگر در ترکیبات آرایشی و بهداشتی رنگدانه ها هستند که در بسیاری از محصولات آرایشی نقش مهمی ایفا می کنند. این مواد شامل اکسید آهن، ورقه های میکا، منگنز و قیر ذغال هستند. همچنین باید توجه داشت که از مواد مضری چون سرب یا نگهدارنده های حاوی فرمالدئید در مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نشود.

این مطلب را هم ببینید
کرم پودر آلستر چیست؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *