مواد اولیه خط چشم ها چیست؟

خط چشم مایع در انواع پوکه

مواد اولیه خط چشم ها چگونه تولید میشود؟

نوعی دیگر از محصولات آرایشی پرکاربرد و پر استفاده که هر روزه در دنیا مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرد نیز بدون شک انواع خط چشم ها اعم از مدادهای چشم یا خط چشم های مویی و ماژیکی و کرمی می باشند. این محصول آرایشی می تواند به چشم ها زیبایی و جذابیت مضاعفی ببخشد و حالت چشم ها را از یکنواختی خارج نماید. بعضی از خط چشم ها براق هستند و برخی مات و این به مواد اولیه خط چشم بستگی دارد. همچنین مواد اولیه خط چشم ها تعیین کننده ضد آب بودن یا نبودن محصول نیز می باشد. رنگدانه های موجود در خط چشم ها نیز رنگ نهایی محصول را تولید می نمایند. اگرچه خط چشم های مشکی و دودی و خط چشم هایی با رنگ های تیره دارای بیشترین طرفدار و میزان استفاده در سر تا سر جهان هستند اما امروزه برخی استفاده از خط چشم های رنگی از جمله خط چشم آبی را به استفاده از رنگ های تیره ترجیح می دهند.

مواد اولیه خط چشم
پوکه انواع مختلف خط چشم

انواع مواد مورد استفاده داخل خط چشم:

اما مواد اولیه خط چشم ها چه چیزهایی هستند؟ به طور کلی هر خط چشم از سه نوع لایه کلی تشکیل شده است. یعنی خط چشم به سه دسته کلی تقسیم می گردند. دسته اول را به اصطلاح نوعی فرم دهنده می نامند که به عنوان یک لایه نازک روی پوست می نشیند و استفاده از آن ها تسهیل می نمایند. لایه دوم مواد خط چشم ضخیم کننده ها هستند که در واقع به خط چشم ها وزن و حجم می بخشند و بیشتر شامل انواع موم ها می باشند. بسیاری از این موم ها را می توان به صورت طبیعی استخراج کرد. یکی از معروف ترین انواع موم، موم ژاپنی می باشد که از نوعی گیاه بومی ژاپنی استخراج می گردد. همچنین رایج تریم موم مورد استفاده در خط چشم ها را می توان موم کارنائوبا دانست. این موم که از نوعی درخت نخل برزیلی استخراج می گردد، سخت ترین موم طبیعی شناخته شده در جهان می باشد و به سفت شدن و ضد آب شدن محصولات آرایشی کمک می نماید. و اما دسته سوم این مواد تشکیل دهنده رنگدانه ها یا پیگمنت های رنگی هستند که به منظور رنگ بخشیدن به خط چشم مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگدانه بیشتر از مواد معدنی به دست می آیند و به عنوان مثال از اکسیدهای آهن برای رسیدن به رنگ مشکی و قهوه ای، از دی اکسید تیتانیوم برای رنگ های بسیار روشن همچون سفید، از اکسید کروم برای به وجود آوردن رنگ سبز و از اولترا مارین برای ساخت رنگ آبی که این روزها یکی از رنگ های پر طرفدار است، استفاده می شود. همچنین به عنوان مواد اولیه خط چشم ها از لانولین، انواع روغن ها مانند روغن کرچک میز استفاده می شود.

این مطلب را هم ببینید
واردات ظروف رژگونه به چه صورت؟
مواد اولیه خط چشم در انواع مختلف
انواع خط چشم لاکچری

 

مواد مضر
یکی از پرسش هایی که مصرف کنندگان همواره با آن روبرو هستند این است که آیا استفاده از خط چشم ها می توان برای چشم ها مضر باشد؟ پاسخ به این پرسش این است که استفاده مداوم از خط چشم ها بیش از یک روز می تواند سبب شود که موم ها و روغن های موجود در مواد اولیه خط چشم ها به لنزهای تماسی چسبیده و باعث جمع شدن آن ها گردند. از عوارض این اتفاق می توان به تحریک و قرمز شدن چشم ها، ورود انواع باکتری های مضر و آلودگی ها از خط چشم به داخل چشم ها و در برخی موارد ایجاد عفونت در چشم ها اشاره کرد. در گذشته ممکن بود برای افزایش رنگ سیاه  ماندگاری بیشتر در خط چشم ها از عنصر سرب استفاده شود که بسیار خطرناک و برای سلامتی انسان مضر بود. در واقع در بیش از 5000 سال قبل خانم های شیک پوش از نوعی سرمه استفاده می کردند که بر پایه سرب بود اما با گذشت زمان ممکن بود که این افراد به بیماری آب مروارید دچار شوند. اگرچه تا پندی پیش نیز همچنان استفاده از مقدار بسیار کمی سرب در مواد خط چشم مرسوم بود اما امروزه با آگاهی از مضرات این عنصر و همچنین اعمال ممنوعیت های سازمان های مرتبط با بهداشت و دارو و مواد آرایشی، دیگر از سرب در تولید مواد آرایشی و در مواد خط چشم ها استفاده نمی شود.

انواع مدل خط چشم
خط چشم ماژیکی و…

 

از آن جایی که محل استفاده از خط چشم ها بسیار نزدیک خود چشم ها می باشد، باید حتما از محصولاتی استفاده گردد که در آن ها مواد خط چشم با فرد سازگار است و با آن احساس نزدیکی می نماید. منابع اطلاعاتی زیادی وجود دارند که در مورد برندهای مختلف آرایشی و مواد مورد استفاده در آن ها اطلاع رسانی می کنند. از جمله این موارد می توان به بانک اطلاعاتی EWG اشاره کرد که منبع جامعی برای شناسایی مقدار مواد مضر و سمی در طیف وسیعی از مواد آرایشی مانند مواد اولیه خط چشم ها با برندها و مارک های گوناگون می باشد. همچنین لیست PETA  نیز که ملاک های سخت گیرانه تری دارد، اسامی شرکت هایی که محصولات خود را بر روی حیوانات تست نمی کنند را هم منتشر می نماید.
از موارد دیگری که در صورت وجود در مواد خط چشم ها مضر هستند فرمالدئیدها هستند که به عنوان یک نگهدارنده برای جلوگیری از رشد باکتری ها در محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند اما ممکن است موجب به وجود آمدن حساسیت های پوستی شوند. همچنین این ماده سرطان زا نیز می باشد و بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری گردد. همین طور پارابن که یکی دیگر از مواد شیمیایی متداول برای نگهداری از مواد آرایشی است و از رشد قارچ ها و باکتری ها و کپک های تند و زننده در مواد آرایشی جلوگیری می نماید و یک نگهدارنده مصنوعی برای این محصولات است، اما برخی متخصصین معتقدند پارابن ها نیز برای سلامتی انسان مضر هستند. گرچه از این ماده به صورت گسترده در انواع محصولات استفاده می گردد اما ساختار مولکولی آن ها که بسیار نزدیک به استروژن ها می باشد ممکن است باعث افزایش ابتلا به سرطان پستان گردد. البته هنوز این نظریه دارای شبه های بسیاری می باشد و هنوز تایید نشده است. از این رو یکی از نکات مهم در انتخاب خط چشم و برند آن توجه به مواد اولیه خط چشم ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

این مطلب را هم ببینید
مراحل تولید مواد اولیه خط لب
روش استفاده از خط چشم
آموزش استفاده از خط چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *